Gambar hiasan. foto Agensi

TOKYO – Harga minyak turun lebih rendah dalam dagangan yang terdesak pada Khamis menjelang perjumpaan pertemuan OPEC, selepas kenaikan harga curam pada sesi sebelumnya berikutan penurunan inventori minyak Amerika Syarikat (AS) yang ketara, selain jangkaan lebih banyak penurunan pengeluaran.

Niaga hadapan minyak mentah Brent merosot AS$0.10 atau 0.2%, kepada AS$ 62.90 setong pada 0112 GMT. Brent melonjak 3.6% pada hari Rabu.

Manakala niaga hadapan minyak West Texas Intermediate (WTI) jatuh AS$0.22 atau 0.4%, kepada AS$ 58.21 setong.

Harga kini kembali hampir kepada tahap seminggu yang lalu, sebelum menjunam disebabkan kekurangan kemajuan dalam menyelesaikan perang perdagangan China- AS.

Satu 17 bulan yang telah melanda pertumbuhan dan permintaan minyak.

Perhatian pelabur telah bertukar kepada mesyuarat Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC) dan sekutu-sekutunya  yang bermula pada hari Khamis yang mungkin menyaksikan lebih banyak pemotongan pengeluaran.

Kumpulan yang dipanggil OPEC + telah mengurangkan keluaran sejak tahun 2017 untuk mengatasi peningkatan pengeluaran dari Amerika Syarikat, yang kini merupakan pengeluar minyak terbesar di dunia.

OPEC kini mensasarkan untuk meningkatkan pemotongan pengeluaran tetapi memerlukan perjanjian Rusia dan pengeluar-pengeluar lain bagi menangani lebihan bekalan tahun depan selepas pertumbuhan permintaan pada tahun ini perlahan.

“Kemungkinan mesyuarat OPEC minggu ini adalah perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran oleh 300,000-400,000 tong sehari (bpd) yang lain, yang dikondisikan dengan pematuhan yang lebih besar oleh negara-negara yang gagal untuk menghormati komitmen mereka,” kata Eurasia Group dalam nota .

Ahli-ahli OPEC bertemu di Vienna pada hari Khamis dan kemudiannya disertai oleh Rusia dan ahli kumpulan lain yang lebih luas pada hari Jumaat. OPEC + telah menahan kira-kira 1.2 juta tong sehari pengeluaran.

“Keputusan yang paling mungkin dalam mesyuarat OPEC minggu ini adalah perjanjian untuk mengurangkan pengeluaran antara 300,000 hingga 400,000 tong,” kata Eurasia Group dalam nota penyelidikan.

Ahli-ahli OPEC bertemu di Vienna pada hari Khamis dan kemudiannya disertai oleh Rusia dan ahli kumpulan lain yang pada hari Jumaat.

Sejak awal tahun ini OPEC + telah mengurangkan kira-kira 1.2 juta tong pengeluaran. – MalaysiaGazette