Pesawat 737 Max. foto Agensi

WASHINGTON – Boeing terpaksa membatalkan hasratnya untuk mendapat kelulusan daripada Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) bagi menerbangkan semula pesawat 737 MAX selepas pertemuan Ketua Pegawainya, Dennis Muilenburg dengan FAA.

Pengumuman itu dibuat selepas pendengaran Kongres pada hari Rabu, yang mana banyak penggubal undang-undang mahu FAA  lebih tegas terhadap Boeing.

Kongres mahu keselamatan pesawat 737 MAX yang digantung operasinya sejak Mac lalu terus dikaji.

Pesawat 737 MAX digantung selepas dua nahas udara di Indonesia dan Ethiopia yang mengorbankan 346 orang mangsa.

Pentadbir FAA, Steve Dickson berkata, beliau tidak akan membenarkan pesawat berkenaan terbang sebelum tahun 2020 dan mendedahkan agensi tersebut masih meneruskan siasatan ke atas pengeluaran pesawat 737 MAX di Renton, Washington.

Beliau menambah, terdapat hampir dua belas tonggak yang mesti diselesaikan sebelum MAX kembali ke dalam perkhidmatan.

Kelulusan tidak mungkin dikeluarkan sehingga sekurang-kurangnya pada Februari dan boleh ditangguhkan hingga Mac, kata pegawai Amerika Syarikat (AS) kepada Reuters.

Muilenburg dan Ketua Pesawat Komersial Boeing, Stan Deal, bertemu dengan Dickson dan menyatakan komitmen untuk menangani semua persoalan FAA,” kata syarikat itu sambil menambah ia akan bekerja untuk mendukung syarat dan garis waktu yang ditetapkan untuk mengembalikan operasi MAX dengan selamat pada tahun 2020.

Dickson memberitahu Muilenburg, menurut e-mel yang dihantar kepada penggubal undang-undang oleh FAA, bahawa “fokus Boeing adalah mengenai kualiti dan ketepatan masa penyerahan data untuk kajian FAA. Dia menjelaskan bahawa keperluan pensijilan FAA mesti 100% selesai sebelum kembali ke perkhidmatan. ”

Boeing menjangkakan FAA akan membenarkan syarikat pengeluar pesawat itu menyambung semula penghantaran 737 MAX pada bulan Disember.

Dickson memberitahu Muilenburg, menurut e-mel yang dihantar kepada penggubal undang-undang oleh FAA, bahawa “fokus Boeing adalah mengenai kualiti dan ketepatan masa penyerahan data untuk kajian FAA.

Beliau menjelaskan bahawa terdapat keperluan untuk memastikan pensijilan FAA mesti 100% diselesaikan sebelum pesawat berkenaan kembali beroperasi. – MalaysiaGazette