Aziz Bakar (lima dari kiri) menerima Anugerah Datuk Bandar Miri 2019 daripada Adam Yii.

KUALA LUMPUR – AirAsia telah meraih Anugerah Khas Datuk Bandar Miri 2019  atas sumbangan pentingnya kepada aspek ekonomi dan sosial di bandar Miri.

Anugerah yang diadakan untuk tahun kedua bertujuan mengiktiraf individu dan organisasi yang telah memberi sumbangan penting kepada pembangunan bandar Miri.

AirAsia telah diiktiraf atas komitmennya dalam meningkatkan hubungan penerbangan domestik dan antarabangsa ke dan dari Miri serta membuka peluang kepada semua lapisan masyarakat untuk terbang.

AirAsia menghubungkan Miri ke Kuala Lumpur, Kuching, Kota Kinabalu dan Johor Bahru serta Singapura melalui 101 penerbangan pergi dan balik ke Miri setiap minggu.

Hasil daripada peningkatan hubungan yang disediakan oleh AirAsia, trafik penumpang di Lapangan Terbang Miri telah meningkat tiga kali ganda dalam tempoh 20 tahun dari 0.79 juta pada tahun 1998 kepada 2.35 juta pada tahun 2018.

Pada tahun 2018, lebih 61% trafik penumpang di Lapangan Terbang Miri adalah daripada AirAsia .

Anugerah tersebut disampaikan oleh Datuk Bandar Miri, Adam Yii kepada Ahli Lembaga Pengarah Kumpulan AirAsia Datuk Aziz Bakar.

Ketua Pegawai Eksekutif AirAsia Malaysia Riad Asmat berkata, pada 2018, AirAsia telah menerbangkan kira-kira 1.3 juta rakyat Malaysia ke dan dari Miri dan kira-kira 250,000 pengunjung dari negara lain.

Selain itu, AirAsia telah meningkatkan jumlah rakyat Brunei merentasi Miri, untuk memanfaatkan hubungan luas AirAsia dan kekerapan penerbangan yang tinggi dari Miri.