Robert Lighthizer

WASHINGTON – Perjanjian perdagangan fasa pertama Amerika Syarikat (AS)-China yang akan meningkatkan dua kali ganda eksport Washington ke Beijing dalam tempoh dua tahun lagi sudah selesai meskipun perlu diterjemahkan dan teksnya perlu disemak.

Wakil Perdagangan AS, Robert Lighthizer bercakap dalam program Face of Nation CBS berkata, terdapat beberapa pembetulan untuk teks perlu dilakukan tetapi ia sudah selesai.

Lighthizer berkata, tarikh dan lokasi untuk pegawai kanan AS dan Cina menandatangani perjanjian berkenaan secara rasmi masih ditentukan.

Perjanjian itu diumumkan pada hari Jumaat selepas lebih dua setengah tahun rundingan di antara Washington dan Beijing, akan mengurangkan beberapa tarif AS ke atas barang-barang China sebagai pertukaran untuk peningkatan pembelian China ke atas produk pertanian, pembuatan dan tenaga AS bernilai AS$ 200 bilion dalam tempoh dua tahun akan datang.

China juga telah berjanji dalam perjanjian itu untuk melindungi harta intelek AS dengan lebih baik, untuk mengekang pemindahan teknologi Amerika ke negara-negara China, embuka pasaran perkhidmatan kewangannya kepada firma-firma AS dan mengelakkan manipulasi mata wangnya.

Pembelian barangan pertanian China dijangka meningkat kepada AS$ 40 bilion kepada AS$ 50 bilion setahun dalam tempoh dua tahun akan datang, Lighthizer berkata.

Amerika Syarikat mengeksport produk farmaseutikal bernilai AS$ 24 bilion ke China pada tahun 2017 sebelum dua negara terbesar di dunia melancarkan perang tarif ke atas barang masing-masing pada bulan Julai 2018.

Tetapi Lighthizer berkata, kejayaan perjanjian yang diumumkan pada hari Jumaat lalu bergantung kepada pegawai Beijing.

“Pada akhirnya, sama ada kerja kesepakatan ini akan berjaya akan ditentukan oleh siapa yang membuat keputusan di China, bukan di Amerika Syarikat.

“Sekiranya pembuat polisi yang membuat keputusan, kami akan mendapat satu keputusan, jika pihak pembaharuan yang membuat keputusan, yang kami harap, kami akan mendapat hasil yang lain,” kata Lighthizer.

Beliau berkata, ia tidak akan menyelesaikan semua masalah antara Amerika Syarikat dan China, kerana mengintegrasikan sistem ekonomi China yang didominasi oleh negara berbanding sistem yang dipacu oleh sektor swasta AS akan mengambil masa bertahun-tahun. – MalaysiaGazette