HR-V dengan warna Passion Red Pearl.

PETALING JAYA – Kenderaan SUV, HR-V facelift (dipertingkat) telah dijual lebih daripada 14,800 unit sejak Januari hingga November tahun ini, sekali gus mengekalkan kedudukannya sebagai nombor satu dalam segmennya.

SUV itu telah menguasai 79% pasaran saham dalam segmen itu dan menjadi model paling tinggi di jual di dalam negara.

Honda Malaysia telah menjadi pencetus perubahan dalam industri automotif Malaysia dengan menjadi jenama perintis dalam memperkenalkan segmen SUV Kompak dalam pasaran negara ini dengan pelancaran HR-V pada 2015.

Model SUV Compact yang popular secara konsisten kekal pada kedudukan nombor satu dalam segmennya selama empat tahun berturut-turut dengan bahagian pasaran rata-rata 76% an jumlah jualan lebih daripada 87,000 unit setakat
dari November 2019.

Dengan prestasi jualan yang positif, HR-V adalah kenderaan yang kedua terbaik di Honda Malaysia, menyumbang 19% kepada jumlah jualan untuk Syarikat sehingga November 2019.

Dalam mengkaji semula prestasi jualan mengikut wilayah, Lembah Klang menyumbang jualan tertinggi pada 49% daripada jumlah jualan Honda Malaysia.

Ia dipacu dengan majoriti pelanggan tertarik dengan ciri praktikal dan fungsi HR-V. Wilayah Selatan
mencatatkan 18% daripada jumlah jualan diikuti oleh wilayah Utara pada 17% daripada jumlah jualan.

Mengulas kejayaan HR-V, Pengarah dan Ketua Pengarah Honda Malaysia Pegawai Eksekutif, Encik Toichi Ishiyama berkata, HR-V dipertingkat diperkenalkan di Malaysia awal tahun ini.

Ia juga kali pertama Honda Malaysia memperkenalkan varian RS untuk merangsang pasaran dengan SUV kompak.

Varian hibrid itu merupakan SUV kompak hibrid pertama di dalamnya segmen.

Kedua-dua prestasi jualan varian petrol dan hibrid menunjukkan bahawa HR-V terus diterima baik di pasaran Malaysia dan mengekalkan kedudukan kukuh dalam segmennya.

Untuk varian baru, Honda Malaysia memperkenalkan warna Passion Red Pearl dan HR-V adalah model pertama memperkenalkan warna tersebut.

Warna itu kini mendapat maklum balas baik dalam pasaran dan kini menguasai 29% penguasaan dalam pemilihan warna HR-V. – MalaysiaGazette