Gambar hiasan

SINGAPURA – Harga minyak naik lebih daripada 20% pada tahun ini tetapi tiada lonjakan ketara tajam dan niaga hadapan minyak mentah hampir mencecah AS$ 70 setong walaupun berlaku serangan ke atas pengeluar minyak terbesar di dunia, sekatan yang melumpuhkan eksport mentah dari dua ahli OPEC dan pengurangan besar-besaran daripada negara-negara pengeluar minyak.

Kenaikan harga dalam penanda aras minyak mentah berlaku semuanya pada suku pertama 2019, walaupun beberapa bulan akan datang digambarkan berlaku kejutan bekalan yang mana pada masa lalu mungkin akan menyebabkan minyak mentah melepasi paras AS$ 100.

Harga dijangka berada di antara paras tertinggi dan terendah pada tahun 202o berikutan lebihan bekalan terutamanya dari Amerika Syarikat (AS), bagi mengimbangi pengurangan daripada Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum dan permintaan lemah, kata broker dan penganalisis di seluruh dunia.

Harga minyak mentah AS, CLc1 berada di landasan baik untuk menamatkan 2019 dengan merekodkan harga kira-kira 35% lebih tinggi.

Sejak akhir bulan Mac, ia naik hanya 3%, selepas Amerika Syarikat memperkenalkan sekatan terhadap Venezuela.

Brent telah meningkat sebanyak 26%, tetapi telah menurun sebanyak 1% sejak suku pertama.

Pelabur dan penganalisis berkata, pengeluaran AS dan permintaan yang lemah menyebabkan harga minyak di bawah kawalan.

Amerika Syarikat berada di landasan untuk menjadi pengeksport petroleum bersih tahunan untuk pertama kalinya pada 2020 dengan pengeluaran dijangka rata-rata 13.2 juta setong, peningkatan hampir sejuta tong sehari dari 2019.

Keprihatinan pelabur terhadap permintaan minyak yang memuncak dijangka memacu harga pada tahun depan, terutamanya apabila tindakan segera dilakukan terhadap perubahan iklim, juga resolusi jangka panjang perang perdagangan AS.-China seolah-olah sukar difahami, menyebabkan pemerhati pasaran berhati-hati untuk meramalkan pertumbuhan permintaan tenaga dalam dua ekonomi terbesar di dunia.

“Terdapat kebimbangan mengenai kelestarian jangka panjang syarikat minyak dan gas AS untuk pelabur dalam dunia yang digerakkan oleh ESG (alam sekitar, sosial dan tadbir),” kata Greg Portfolio, pengurus portfolio di PIMCO, yang mengurus lebih daripada AS$ 15 bilion dalam aset komoditi.

Pentadbiran Maklumat Tenaga AS menjangka harga minyak mentah purata akan lebih rendah pada tahun 2020 berbanding tahun 2019 kerana peningkatan inventori.

Di luar Amerika Syarikat, pengeluaran dijangka terus berkembang di Brazil, Norway, dan Guyana.

Harga naik, tetapi hanya sebentar selepas serangan dron ke atas kemudahan minyak terbesar Arab Saudi dan sekatan AS. ke Venezuela dan Iran.

Serangan September ke atas kemudahan Aramco secara ringkas mendorong Brent melebihi AS$ 72 setong, tetapi dalam masa 10 hari, harga minyak merosot apabila pengeluaran Aramco kembali pulih.

Niaga hadapan Brent dan West Texas Intermediate (WTI) dikunci pada AS$22 hingga AS$23 setong sepanjang tahun ini, lebih rendah berbanding paras tahun lalu.

Walaupun kadar pertumbuhan pengeluaran tahunan AS dijangka perlahan, negara itu masih perlu mengambil kira-kira 85% daripada peningkatan pengeluaran minyak global hingga 2030, menurut Agensi Tenaga Antarabangsa. – MalaysiaGazette