Tun Mahathir Mohamad bersama pimpinan tertinggi Pakatan Harapan selepas menang Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) di Hotel Sheraton, Petaling Jaya, Selangor. foto FAREEZ FADZIL, 09 MEI 2018

PETALING JAYA – Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih 2.0) menyeru kerajaan Pakatan Harapan (PH) mengotakan janji mereka kepada rakyat dan segera mengutamakan janji manifesto untuk mereformasikan institusi utama negara.

Tindakan itu, menurut Bersih, bagi memastikan institusi-institusi tersebut menjadi benar-benar bebas serta berfungsi sebagai badan semak dan imbang yang berkesan kepada kerajaan yang mungkin menjadi kleptokratik dan menyalahgunakan kuasa pada masa akan datang.

Dalam kenyataan hari ini, Bersih berpandangan, setelah selah hampir 19 bulan sejak PH mengambil kerajaan pihaknya masih belum melihat mereka memenuhi janji Teras 2 manifesto untuk mereformasi institusi dan struktur politik negara ini.

“Daripada memenuhi hasrat rakyat dalam era Malaysia Baharu, kita disajikan dengan politik kotor, pergelutan kuasa, intrik politik, serta retorik agama dan kaum yang boleh menyahstabilkan negara serta menyebabkan pudarnya harapan pengundi yang mengundi untuk perubahan,” kata Jawatankuasa Pemandu Bersih 2.0.

Bersih 2.0 sedia maklum bahawa kerajaan PH telah membawa era baharu untuk kebebasan, kedaulatan undang-undang, libat urus dan akses awam semenjak mengambil pejabat.

Media menjadi lebih bebas dan ada lebih toleransi terhadap suara yang kritikal daripada kerajaan dan gerakan sivil. Sejauh pemerhatian kami, institusi seperti judisiari, SPRM dan SPR berfungsi dengan lebih bebas daripada campurtangan eksekutif.

Dengan penubuhan 10 Jawatankuasa Khas Parlimen, kata Bersih, Parlimen sedang mengalami reformasi dalaman yang memperkasakannya untuk berkhidmat sebagai badan semak dan imbang yang berkesan kepada Eksekutif.

Melalui pembentukan jawatankuasa khas seperti Majlis Penasihat Kerajaan, Jawatankuasa Pembaharuan Institusi, dan Jawatankuasa Pembaharuan Sistem dan Undang-Undang Pilihan Raya, kerajaan PH sedang mendepa tangan kepada maklum balas dan libat urus orang ramai untuk sektor yang memerlukan reformasi.

“Walaupun kebebasan baru ini, pengasingan kuasa dan keterbukaan sangat dialu-alukan, namun ianya masih tidak cukup melainkan pindaan undang-undang dibuat dan reformasi ini diinstitusikan.

“Undang-undang baharu juga diperlukan untuk mengukuhkan institusi dan pentadbiran negara, serta sesetengah undang-undang perlu dimansuhkan,” katanya.

Namun reformasi struktur ini tidak akan berjaya sekiranya kestabilan politik tidak dikembalikan oleh kerajaan PH yang mencadangkan dan menjanjikan agenda reformasi kepada negara.

Sebarang konfigurasi semula oleh parti pemerintah akan mencairkan agenda reformasi atau langsung membatalkannya dan perkara ini perlu ditolak. Orang ramai mengundi untuk kerajaan baharu dan perubahan berdasarkan janji dalam manifesto PH, dan sebarang untuk melarikan diri daripada reformasi akan mengkhianati kehendak rakyat.

Sehubungan itu, Bersih 2.0 mahu kerajaan PH melaksanakan beberapa perkara sepanjang 2020:

  1. Memenuhi janji reformasi institusi – Daripada 19 janji di bawah Teras 2 Manifesto PH untuk reformasi institusi dan politik, kebanyakannya tidak dipenuhi dan paling baik pun hanya dipenuhi secara minima.
  1. Memanjangkan tempoh sidang Parlimen  –  Supaya tempoh parlimen cukup untuk menjalankan pindaan, pemansuhan dan penggubalan undang-undang baru yang diperlukan, Bersih 2.0 mencadangkan Dewan Rakyat untuk bersidang minimum 100 hari dalam setahun, dan sekurang-kurangnya untuk 3 tahun pertama kerajaan PH untuk melaksanakan reformasi perundangan.
  1. Tetapkan proses dan tarikh peralihan perdana menteri – 2019 kita telah menyaksikan kebangkitan politik kotor dengan penularan video seks yang dikatakan pelakunya adalah Menteri Ekonomi Azmin Ali dan seorang lagi pasangannya. Ianya adalah rahsia terbuka bahawa adanya pergelutan kuasa untuk siapa yang akan menggantikan Perdana Menteri.

“Kami berpandangan bahawa dalam Sistem Demokrasi Berparlimen ala Westminster, bukannya tugas PM untuk menentukan pewaris jawatannya atau menentukan tarikh peralihan tetapi ianya tugas parti-parti dalam gabungan parti kerajaan untuk membuat keputusan.

“Oleh itu, Majlis Presiden PH perlu mengembalikan kestabilan politik dengan mengumumkan pelan peralihan kuasa yang jelas dengan tarikh yang tetap. Mereka juga perlu menegaskan kembali komitmen untuk memenuhi janji manifesto PH dan agenda reformasi dengan menjelaskan garis masa untuk memenuhinya dalam tempoh sepenggal pemerintahan PH,” katanya.

Menurut Bersih 2.0, kesan tidak mempunyai pelan peralihan yang jelas dan mengunjurkan komitmen kepada agenda reformasi adalah buruk.

“Pergelutan kuasa politik, teori-teori konspirasi, berita dan khabar angin palsu sedang membentuk iklim ketidakstabilan dan ketidaktentuan, dan in menghakis keyakinan terhadap kerajaan memerintah.

“Pelabur asing dan pelabur tempatan serta penjawat awam sedang mengambil pendirian tunggu dan lihat, menjangkakan PH akan menjadi kerajaan sepenggal sekaligus menyekat sokongan dan kerjasama mereka,” katanya.

Bersih 2.0 ingin mengingatkan kerajaan PH bahawa masa kian suntuk untuk mereka mengotakan janji mereka dan sekiranya mereka tidak mengutamakan reformasi institusi pada 2020, mereka akan terlepas peluang keemasan untuk membaiki kerosakan institusi utama negara dan meninggalkan Malaysia terdedah kepada kerajaan kleptokrat yang lain. – MalaysiaGazette