Kaum wanita masih tidak mendapat ruang dan peluang yang sama dalam arahan filem. Gambar hiasan

CALIFORNIA – Jumlah penglibatan wanita dalam arahan filem-filem utama pada tahun lalu mencapai rekod tertinggi.

Kaum wanita mendapat hampir 11% daripada peranan mengarahkan untuk 100 filem teratas yang diterbitkan pada tahun 2019, menurut satu kajian yang dikeluarkan oleh USC Annenberg Inclusion Initiative di University of Southern California.

Memperbaiki kepelbagaian telah menjadi persaingan utama di Hollywood, yang mana wanita secara rutin mempunyai peluang yang lebih sedikit daripada lelaki dalam industri pengarahan filem.

Sebagai contoh, tidak ada wanita yang dicalonkan untuk skrip dan arahan di Anugerah Golden Globe, yang dijadualkan berlangsung Ahad ini di Beverly Hills, California.

Kajian USC Annenberg menunjukkan wanita sukar dapat bersaing untuk anugerah besar, walaupun filem yang diarahkan oleh mereka memperoleh ulasan kritikal yang lebih baik daripada filem yang diarahkan oleh lelaki.

“Bidang perfileman jelas berdasarkan gender dengan pengarah lelaki memperoleh lebih banyak ruang dan peluang,” kata penulis kajian itu.

Sejumlah 113 orang yang dilampirkan sebagai pengarah untuk 100 filem dan 12 adalah wanita, menurut kajian tersebut.

Angka 12 itu adalah lebih daripada dua kali ganda berbanding tahun lepas.

Data itu adalah lebih baik untuk kepelbagaian kaum kerana daripada 100 filem teratas pada tahun lepas, 19 mempunyai warna kulit yang dilampirkan sebagai pengarah, tetapi angka tersebut adalah penurunan daripada 24 pada tahun 2018 dan kebanyakannya adalah lelaki.

Pengedar filem yang lebih besar cenderung untuk mengupah lebih banyak pengarah wanita, dengan Universal Pictures dan Warner Bros menyumbang bilangan tertinggi sejak kajian itu bermula dengan filem 2007.

Biarpun begitu, kajian menunjukkan Universal memberi peluang kepada hanya 15 wanita dari 220 pengarahnya lebih 13 tahun lalu. – MalaysiaGazette