Gambar hiasan

CHICAGO – Niaga hadapan kacang soya Amerika Syarikat melantun semula selepas menjunam daripada sesi sebelumnya dengan harapan eksport yang lebih baik ke China, mengatasi kebimbangan ketegangan di Timur Tengah.

Niaga hadapan jagung dan gandum merosot dalam jualan teknikal dan pengambilan untung dari paras tertinggi berbulan-bulan yang dicatatkan pada minggu lalu dan ketika para pelabur memandang ke hadapan untuk data bekalan dan permintaan Jabatan Pertanian Amerika Syarikat (USDA) pada akhir minggu ini.

Ketegangan geopolitik selepas Amerika Syarikat membunuh komander tertinggi Iran telah menjejaskan keuntungan tahun baru untuk saham dunia.

Bagaimanapun, emas naik ke paras tertinggi selama tujuh tahun dan minyak melonjak ke tahap tertinggi sejak September.

Perkembangan di Timur Tengah membayangi perjanjian perdagangan antara Washington dan Beijing yang telah memacu pasaran tanaman bulan lepas.

“Harga kacang soya menguncup. Keadaan di seluruh Timur Tengah mendorong harga kacang soya menjadi semakin teruk,” kata Don Roose, Presiden Komoditi AS.

Optimisme bahawa China akan mempercepat pembelian produk ladang AS masih menyokong pasaran tanaman, terutama kacang soya.

Beijing dijangka menandatangani perjanjian perdagangan Fasa 1 pada minggu depan.

Papan Perdagangan Chicago (CBOT) Mac naik 4-1 / 2 sen kepada AS$ 9.35 bushel pada 11:30 pagi CST (1730 GMT), berikutan penurunan 1.5% pada hari Jumaat.

CBOT Mac jagung merosot 1-1 / 2 sen kepada AS$$ 3.85 dalam sebuah bushel, setelah gagal menahan sokongan carta teknikal pada purata bergerak 50- dan 100-hari.

CBOT Mac gandum turun 3-3 / 4 sen kepada AS$ 5.50-3 / 4 dalam satu gantang, selepas naik minggu lalu ke titik tertinggi untuk kontrak paling aktif dalam tempoh lebih daripada 16 bulan.

Pasaran bijirin sedang menunggu arahan asas selanjutnya daripada anggaran tanaman USDA Jumaat ini.

Data 10 Januari akan memberi petunjuk lanjut tentang saiz hasil tuaian jagung tahun lepas, yang tertangguh akibat cuaca sejuk, basah, serta unjuran bekalan dan permintaan bijirin dunia. – MalaysiaGazette