Rakaman video menunjukkan beberapa roket di ruang udara pangkalan tentera Amerika Syarikat di Iraq. foto Agensi

BAGHDAD – Iran melancarkan roket pada awal pagi Rabu di pangkalan udara al-Asad di Iraq, yang menjadi pangkalan tentera Amerika Syarikat (AS).

Bedilan roket itu dilepaskan kira-kira sejam selepas pengkebumian komander tentera Iran, Qassem Soleimani yang diserang melalui dron Jumaat lalu.

Tragedi itu telah meningkatkan kemungkinan perang di Timur Tengah .

Agensi berita Iran, Mehr berkata, Pengawal Revolusi Elit Iran telah mensasarkan pangkalan itu.

Sebelum ini, Tehran telah berikrar untuk bertindak ke atas pembunuhan komander Soleimani.

Presiden Donald Trump telah diberi taklimat mengenai serangan terhadap kemudahan AS. di Iraq dan sedang memantau keadaan, kata jurucakap White House, Stephanie Grisham.

“Kami menyedari laporan serangan terhadap kemudahan AS. di Iraq. Presiden telah diberi taklimat dan sedang mengawasi situasi yang rapat dan berunding dengan tim keamanan nasionalnya, “kata Grisham dalam satu pernyataan

Terdahulu pada hari Selasa, Setiausaha Pertahanan AS. Mark Esper berkata, Amerika Syarikat menjangkakan tindak balas dari Iran atas pembunuhan Soleimani.

“Saya fikir kita harus menjangkakan mereka akan bertindak balas dalam sebarang pendekatan, keadaan dan bentuk,” kata Esper dalam taklimat di Pentagon, sambil menambah bahawa tindakan balas itu mungkin melalui kumpulan sekutu yang disokong Iran di luar Iran atau “dengan tangan mereka sendiri. ”

Tambahnya: “Kami bersedia untuk sebarang kontinjensi. Dan kemudian kita akan bertindak balas sewajarnya dengan apa sahaja yang mereka lakukan”. – MalaysiaGazette

1 Komen

Comments are closed.