Syed Saddiq Syed Abdul Rahman

KUALA LUMPUR – “Bila tiba perayaan Tahun Baru Cina, pandai pula tuntut cuti,” sindir Menteri Belia dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman berhubung kontroversi pemasangan hiasan sambutan perayaan kaum Tionghua itu di sebuah sekolah baru-baru ini.

Beliau berkata demikian ketika membalas ciapan Naib Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia, Mohd. Khairul Azam Abdul Aziz.

Menurut Syed Saddiq, sekolah kebangsaan adalah milik semua bangsa dan agama manakala perayaan Tahun Baru Cina diraikan bersama kerana Malaysia adalah sebuah negara yang dimiliki semua bangsa dan agama.

Image
Pemasangan hiasan sambutan perayaan kaum Tionghua itu di sebuah sekolah baru-baru ini.

Pada 6 Januari lalu, Mohd. Khairul Azam yang turut dikenali sebagai Buzze Azam dalam satu ciapan di Twitter telah memuat naik sepucuk surat aduan daripada ibu bapa yang tidak senang dengan hiasan Tahun Baru Cina di sekolah tersebut.

Beliau yang juga seorang peguam mendakwa, hiasan berkenaan adalah melanggar Artikel 3(1) Perlembagaan Persekutuan dan terdapat ibu bapa beragama Islam tidak senang dengan apa yang dilihat mereka sebagai cubaan untuk menyebarkan agama bukan Islam kepada para pelajar di SMK Pusat Bandar Puchong.- MalaysiaGazette

11 Komen

  1. Semua ni salah tun mahathir sebab diperbodohkan org cina DAP..ketika zaman BN org cina MCA tak pula bersikap berlebih-lebihan..jadi apa yang berlaku pada hari ini adalah di sebabkan oleh tun mahathir..sifat ego dan gila kuasa tun mahathir merosakan negara.

    • Awak ni keluarga berfikiran bodoh ke …
      Cakap serupa dalam kepala berisi sarang anai2

      • Perang lah apa tunggu lagi,menteri melayu semua bodoh tiada otak.tun m sudah di perbodohkan dap nk sangat bawa dap masuk putrajaya.skrg apa dah jadi.bubar palimen lah.tun m dah gagal takbir negara perlu bubar palimen sebelum terlambat.tun m perlu serah jawatan pm kepada rakyat semula sebelum belaku perang kaum.

  2. Cuti diperuntukan penjawat awam dan swasta mengikut hak dan kelayakan masing2 apa kena mengena dgn hiasan tahun baru cina…klu cina tak mau somong atau bantah macam2 hal bekaitan dgn islam dan melayu kamu diam ingat yg memboleh kan kau jdi menteri ada lah drp undi melayu….berapa kerat cina undi kau…jgan jadi kacang kena rebus lembut senang di mamah.

  3. Tahun baru Cina ni ofis cuti satu minggu kompani pun paksa kita ambil cuti juga. Kalau tak gaji dipotong.

  4. Apa kena cuti nga thu baru cina .bangang punye menteri ni.dah ada dlm kelendar cuti .cuti saja la.

  5. di singapore dgr cerita sepatutnya aidilfitri 2hari cuti…tapi dipotong jadi satu hari..dan adha 1 hari…cina banyak hari

Comments are closed.