Donald Trump. foto Agensi

WASHINGTON – Presiden Donald Trump berkata, Amerika Syarikat membunuh komander Qassem Soleimani sejurus selepas beliau mendarat di Iraq minggu lalu kerana Soleimani mahu meletupkan kedutaan Washington

“Kami menangkap satu raksasa dan kami membawanya keluar dan ia sepatutnya telah berlaku lama dahulu. Kami melakukannya kerana mereka mahu meletupkan kedutaan kami,” kata Trump kepada wartawan di White House.

Trump berkata, Amerika Syarikat melancarkan serangan kerana pangkalan tenteranya di Iraq dibedil oleh pemberontak yang disokong Iran pada bulan Disember hingga mengorbankan kontraktornya.

Insiden itu didakwa diatur oleh Soleimani.

Tindakan Amerika Syarikat itu telah mencetuskan protes oleh pemberontak yang disokong Iran di luar kedutaannya di Baghdad.

Trump mendakwa Soleimani mahu protes berkenaan menjadi lebih ganas.

“Itu satu plot yang teratur. Dan anda tahu siapa yang menganjurkannya. Lelaki itu sekarang tidak lagi. Baik?,” katanya.

Ditanya mengenai ucapan Trump mengenai plot untuk meletupkan kedutaan Baghdad, seorang pegawai pertahanan Amerika Syarikat berkata, Soleimani telah merancang protes di kedutaan dan ada ada rancangan untuk meletupkannya.

Namun, sumber itu enggan menyediakan perincian berhubung perisikan Amerika Syarikat.

Meskipun Menteri Luar Iran mengatakan serangan peluru berpandu ke pangkalan Iraq yang menempatkan pasukan Amerika Syarikat adalah muktamad tindak balas Tehran terhadap pembunuhan Soleimani, Pengawal Revolusi Elit Iran telah mengeluarkan ancaman baru ke Washington.

Seorang komander kanannya, memberi amaran akan “membalas dendam lebih keras tidak lama lagi” dan yang lain mengatakan serangan peluru berpandu pada Rabu lalu hanyalah permulaan serangan di seluruh rantau ini. – MalaysiaGazette