Pemandu van maut, empat pemain badminton termasuk pemain nombor satu dunia Kento Momota cedera dalam kemalangan di Lebuhraya Maju Expressway (MEX) awal pagi ini -pix BERNAMA

KUALA LUMPUR – Pemain badminton nombor satu dunia, Kento Momota antara lima orang yang cedera dalam satu kemalangan di Kilometer 13.7, Lebuhraya Maju Ekpressway (MEX) berhampiran Serdang awal pagi ini.

Selain Kento, tiga lagi yang terlibat juga pemain badminton lain juga cedera manakala pemandu van mereka maut, kata bomba.

Penolong Pengarah Bahagian Operasi Jabatan Bomba dan Penyelamat (JBPM) Selangor, Penguasa Kanan Bomba I, Hafisham Mohd Noor berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 4.57 pagi

“Seramai 10 anggota serta pegawai dari Balai Bomba dan Penyelamat Serdang bergegas ke lokasi kejadian,” katanya melalui kenyataan media hari ini.

Hafisham berkata, mangsa yang maut dikenali sebagai N. Bavan.

“Manakala mangsa yang cedera pula, pemain badminton England, William Thomas, pemain badminton Jepun, Hirayama Yu, Morimoto Arkifuki dan Kento Momota,” katanya.

Beliau berkata, kemalangan itu melibatkan van pelancong yang dinaiki mangsa melanggar belakang sebuah lori tanah.

“Terdapat lima mangsa dalam van itu, dua lelaki dan seorang wanita warga Jepun, seorang lelaki warga England dan pemandu warga tempatan,” katanya.

Menurutnya, empat pemain badminton tersebut cedera ringan telah dibawa ke hospital dengan ambulan Kementerian Kesihatan Malaysia.

“Manakala pemandu van tersebut masih tersepit, operasi mengeluarkan mangsa diteruskan,” katanya.- MalaysiaGazette