Ketua PPBM Kepong, Datuk Mazlan Hashim (tengah) bersama ketua-ketua bahagian lain menyatakan sokongan terhadap Tun Dr. Mahathir Mohamad di Putrajaya hari ini.

KUALA LUMPUR – Pemimpin dan ahli Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) seluruh negara hari ini membantah tindakan segelintir pemimpin politik dalam Pakatan Harapan (PH) mendesak Tun Dr. Mahathir Mohamad melepaskan jawatan Perdana Menteri pada Mei ini.

Wakil kepimpinan PPBM itu, Datuk Mazlan Hashim berkata, kenyataan sesetengah pemimpin PH  walaupun menggunakan platform sendiri, bukan mewakili parti masing-masing boleh memberi kesan tidak baik kepada pentadbiran negara.

Katanya, kepimpinan PPBM di seluruh negara mengingatkan pihak berkenaan bahawa peralihan kuasa akan diputuskan oleh Majlis Presiden Pakatan Harapan (MPPH), bukan individu yang berkepentingan.

“Kami nak ingatkan kepada ‘mangkuk hayun’ (individu yang keluar kenyataan supaya Dr. Mahathir berundur) ini agar jangan bersikap kurang ajar atau cuba mengganggu-gugat pengurusan negara seperti mendesak Dr. Mahathir meletakkan jawatan.

“Itu bukan tugas kamu, kita sudah mencapai persetujuan bahawa MPPH yang akan membuat keputusan dan kita serahkan kepada MPPH untuk melaksanakannya,” katanya pada sidang media di luar pekarangan Yayasan Al-Bukhary di sini hari ini.

Menurut Mazlan yang merupakan Ketua PPBM Bahagian Kepong, sebelum ini Mahathir jelas menyatakan akan meletakkan jawatan selepas Sidang APEC 2020 pada November ini, kenapa perlu didesak atau ditekan.

Katanya, beliau percaya Mahathir yang juga Presiden PPBM tetap dengan pendiriannya menyerahkan sepenuhnya kepada MPPH berhubung sebarang peralihan kuasa kepada penggantinya.

“Sebarang desakan oleh mana-mana individu, kelompok atau pemimpin parti PH terhadap Perdana Menteri ketujuh adalah perbuatan tidak bertanggungjawab dan bertatasusila.

“Tuduhan golongan ini merupakan satu cabaran kepada muafakat parti yang dijalin sebelum Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) tahun 2018.

“Saya ingin mengingatkan bahawa sikap mereka ini adalah ancaman kepada kestabilan pentadbiran negara,” katanya.

Sementara itu, Ketua PPBM Bahagian Bandar Tun Razak, Mohd Shahni Ismail berkata, perhimpunan Ketua-Ketua Bahagian, Ahli Jawatankuasa dan ahli PPBM di depan Yayasan Al-Bukhary petang ini adalah sebagai tanda solidariti mereka kepada Dr. Mahathir.

Beliau turut mengecam segelintir pemimpin dari PH yang begitu gelojoh dan tidak sabar untuk melihat peralihan kuasa berlaku antara Dr. Mahathir dengan pengganti yang disebut-sebut iaitu Datuk Seri Anwar Ibrahim.

“Kita tahu selepas ini Perdana Menteri kelapan sudah menunggu sama ada Anwar atau sesiapa sahaja. Itu kita tidak pasti kerana yang akan menentukan pengganti ialah MPPH,” katanya. – MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Kerusi paling sikit mcm mana nak kekal jd PM?
    Yg ni pun atas ikhsan parti gabungan lain…terutama PKR

Comments are closed.