Salahuddin Ayub

JOHOR BAHRU – Kerajaan sudah pun menghentikan pengimportan daging babi dan produk berkaitan babi dari China susulan penularan wabak koronavirus.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Salahuddin Ayub berkata, kementerian itu akan terus memantau pengimportan barangan dari negara itu.

“Larangan pengimportan produk daging babi dan daging babi dilakukan oleh Jabatan Perkhidmatan Kuarantin Dan Pemeriksaan Malaysia (Maqis) untuk mencegah ancaman demam babi Afrika (ASF).

“Bagi produk lain seperti buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan laut, kementerian masih memantau keadaan dengan bantuan Kementerian Kesihatan,” katanya kepada The Star.

Beliau menambah, kementerian itu dan Kementerian Kesihatan dijangka keluar dengan kenyataan bersama mengenai keselamatan dan jaminan makanan pada hari Selasa ini.

Salahuddin, yang juga Ahli Parlimen Pulai berkata, setakat ini tiada larangan import tambahan dikenakan ke atas produk dari China.

“Beberapa barangan yang diimport dari China adalah limau mandarin yang telah dihantar di sini sebelum Tahun Baru Cina.

“Barangan lain termasuk epal, anggur dan banyak lagi termasuk makanan laut,” katanya sambil menambah kementerian itu akan terus memantau situasi.

Setakat ini, empat kes koronavirus dilaporkan di Malaysia. – MalaysiaGazette