Wee Ka Siong
Wee Ka Siong

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad bersetuju untuk berjumpa MCA berhubung geran padanan untuk Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (TAR UC).

Datuk Seri Dr Wee Ka Siong mengesahkan pertemuan yang akan diadakan di Putrajaya esok.

Pertemuan itu selepas Ka Siong menulis surat kepada Dr Mahathir, selaku

Mengesahkan laporan The Star bahawa pertemuan itu akan diadakan esok di Putrajaya, Wee memberitahu, beliau menulis surat kepada Mahathir bulan lalu atas kapasitinya sebagai pemangku menteri pendidikan.

Wee berkata, Pejabat Mahathir menjawab suratnya pada 10 Feb dan menetapkan tarikh mesyuarat.

“Maklum balas sangat cepat. Kami berterima kasih kepada beliau kerana beliau memandang serius isu ini. Saya akan membentangkan kes kami kepada perdana menteri,” katanya kepada FMT.

Menteri Kewangan Lim Guan Eng mengekalkan bahawa MCA harus melepaskan kawalan ke atas TAR UC sebagai syarat untuk menerima geran kerajaan sebanyak RM30 juta.

Ini membawa kepada perselisihan antara pemimpin MCA, termasuk Wee dan Lim.

Lim kemudian berkata, kerajaan meluluskan peruntukan tahunan sekurang-kurangnya RM30 juta untuk tabung amanah yang dikendalikan Persatuan Alumni Tunku Abdul Rahman (TAA).

Beliau berkata, penyaluran dana dari tabung amanah itu kepada TAR UC hanya akan berlaku jika pemimpin MCA melepaskan pemilikan, pentadbiran dan jawatan mereka dalam lembaga pemegang amanah dan lembaga pengelola.

Hari ini, Wee berkata, beliau akan mengelak daripada melakukan apa-apa berhubung keputusan mesyuarat esok ketika ditanya sama ada geran itu akan diberikan.

“Sekurang-kurangnya, kami diberi peluang untuk menyuarakan rungutan kami dan mencari bantuannya untuk menyelesaikan masalah ini,”. – MalaysiaGazette