Paul Yong Choo Kiong rape Indonesian maid
Paul Yong Choo Kiong.
IPOH – Mahkamah Sesyen di sini hari ini sekali lagi menetapkan 19 Mac bagi keputusan permohonan pasukan pembelaan, untuk menggantung prosiding perbicaraan kes rogol pembantu rumah warga Indonesia, membabitkan Exco Perak Paul Yong Choo Kiong.

Hakim Norashima Khalid membuat keputusan itu sementara menunggu keputusan rayuan di Mahkamah Persekutuan, untuk memindahkan kes itu ke Mahkamah Tinggi. Ketetapan itu juga mendapat persetujuan daripada pihak pendakwaan dan pembelaan.

Dalam prosiding hari ini, pihak pendakwaan yang diwakili Naidatul Athirah Azman berkata pihaknya tidak memfailkan afidavit balasan dan sebarang hujahan terhadap permohonan itu, malah menyerahkan kepada Mahkamah Sesyen untuk memutuskannya.

“Kami mendapat arahan agar tiada bantahan yang dibuat terhadap permohonan pemohon dan menyerahkan kepada pihak mahkamah untuk memutuskan permohonan itu,” katanya.

Sementara itu, peguam Farhan Sapian yang mewakili Yong ketika ditemui pemberita di luar mahkamah berkata, prosiding hari ini adalah sebutan bagi satu tarikh keputusan permohonan penggantungan prosiding perbicaraan kes di Mahkamah Sesyen.

“Jadi mahkamah telah menetapkan tarikh 19 Mac untuk keputusan. Memandangkan pihak pendakwaan juga tiada bantahan dan tiada memfailkan apa-apa afidavit dan juga hujahan, jadi kami telah bersetujulah menetapkan tarikh itu untuk keputusan permohonan,” katanya.

Farhan berkata pasukan pembelaan masih menunggu rekod rayuan yang disediakan Mahkamah Rayuan di Putrajaya, untuk dihantar ke Mahkamah Persekutuan.

“Pada 27 Mac nanti, kita (pasukan pembelaan) akan tahu status berkaitan dengan rekod rayuan disediakan oleh Mahkamah Rayuan yang telah dimaklumkan daripada Mahkamah Persekutuan,” katanya.

Pada 5 Dis tahun lalu, Norashima menetapkan tarikh perbicaraan Yong yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Tronoh, pada 10 hingga 14 Feb 2020.

Pada 23 Ogos 2019, Yong, 50, yang juga Exco Perumahan, Kerajaan Tempatan, Pengangkutan Awam, Hal Ehwal Bukan Islam dan Kampung Baru Perak, mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen atas dakwaan merogol pembantu rumahnya, di sebuah rumah di Meru Desa Park di antara 8.15 malam dengan 9.15 malam, pada 7 Julai 2019.

Sebelum ini, Mahkamah Rayuan di Putrajaya menolak permohonan Yong untuk memindahkan perbicaraan kes rogol dihadapinya, daripada Mahkamah Sesyen ke Mahkamah Tinggi.

Keputusan majoriti 2-1 oleh panel tiga hakim dengan Hakim Datuk Yaacob Md Sam dan Datuk Seri Kamaludin Md Said memutuskan untuk menolak permohonan itu manakala Hakim Datuk Rhodzariah Bujang menentang keputusan itu. – MalaysiaGazette