Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hadir memberikan sokongan kepada bekas Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi yang berhadapan 47 pertuduhan kesnya melibatkan puluhan juta ringgit dana milik Yayasan Akalbudi di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur. foto IQBAL BASRI, 03 MAC 2020.

KUALA LUMPUR – Saksi seterusnya bagi pembelaan perbicaraan SRC International Sdn Bhd yang dikaitkan dengan Datuk Seri Najib Razak merupakan seorang bekas Penasihat Undang-Undang MIC.

Saksi berkenaan, Datuk Selva Mookiah yang sepatutnya memberikan keterangan berhubung kes yang membabitkan penyewelengan dana sebanyak RM42 juta tidak dapat berbuat demikian hari ini sebaliknya akan hadir esok.

Hari ini, saksi kesembilan, seorang pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Asisten Komisoner Mohd. Nasharuddin Amir memberitahu mahkamah Selva pernah ada ketika sesi rakaman keterangan di Riyadh, Arab Saudi pada November 2015.

Kata Mohd Nasharuddin, seramai lima pegawai SPRM telah mengunjungi Istana Raja Abdullah bin Abdulaziz Al Saud bagi siasatan berhubung derma RM2.6 bilion kepada Najib yang kini bekas perdana menteri.

Penyiasat SPRM itu ditugaskan mengambil keterangan individu yang didakwa seorang putera Arab, Putera Saud Abdul Aziz Malik Abdul Aziz serta keterangan Abdul Aziz ditandatangani peguamnya di Riyadh ketika itu.

Bagaimanapun Mohd Nasharuddin tidak tahu menahu mengapakah Selva ada ketika sesi siasatan serta rakaman itu dijalankan.

Saksi juga mendedahkan pihaknya mengambil keterangan seorang individu dikenali sebagai Tan Kim Loong yang didakwa sebagai sekutu ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho atau Jho Low juga di Riyadh.

Sithambaram: Anda jumpa Selva Mookiah di Riyadh pada 29 November 2015?

Mohd. Nasharuddin: Saya tidak pasti.

Sithambaram: Atas kapasiti apa agaknya dia berada di Riyadh ketika dua wakil yang di ambil keterangan oleh kamu? Dia wakili siapa?

Mohd. Nasharuddin: Saya tidak tahu. Saya tidak pasti apa kerjanya di Riyadh. Saya hanya tahu dia ada di sana ketika keterangan diambil.

Sithambaram: Saya hendak tahu, seandainya ada seorang peguam dalam pasukan SPRM ketika keterangan di ambil, apakah peranan pada masa Itu? Boleh terangkan?

Mohd. Nasharuddin: Saya tak tahu.

Sithambaram: Adakah dia merupakan peguam kepada Tan Kim Loong? Mungkin orang lain?

Mohd. Nasharuddin: Saya tidak tahu.

Ketika pemeriksaan balas utama yang dijalankan oleh peguambela, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah, Mohd. Nasharuddin turut memberikan jawapan ‘tidak tahu’ mengapa Selva berada ketika sesi rakaman siasatan masa itu.

Saksi kemudian dilepaskan dan perbicaraan akan bersambung esok dengan saksi-saksi lain bagi pembelaan prosiding berkenaan.

Selain Selva, Ketua Pesuruhajaya SPRM, Latheefa Koya, bekas Ketua SPRM, Tan Sri Dzulkifli Ahmad, bekas Ketua Sulit Setiausaha Sulit Najib, Tan Sri Syukry Mohd Salleh serta bekas Peguam Negara, Tan Sri Apandi Ali.

Najib ketika ini sedang dibicarakan dengan tujuh pertuduhan pengubahan wang haram, pecah amanah jenayah dan salah guna kuasa melibatkan RM42 juta dana daripada SRC International.

Perbicaraan dibuat di depan Hakim Mahkamah Tinggi Mohd Nazlan Mohd Ghazali. -MalaysiaGazette