KUALA LUMPUR –  Straits Inter Logistics Berhad (Straits Inter Logistics), syarikat pengurusan perkhidmatan pelabuhan yang disenaraikan di Bursa Malaysia, menandatangani perjanjian dengan Lembaga Pelabuhan Labuan bagi melaksanakan operasi dan pengurusan fasiliti di Terminal Labuan Liberty.

Perjanjian itu dibuat menerusi anak syarikat Straits Inter Logistics iaitu Straits Port Management Sdn. Bhd.

Kontrak operasi tersebut dianugerahkan pada Januari lalu dan berakhir untuk tempoh enam tahun dengan jangkaan bermula pada 1 April ini.

Pelabuhan Labuan terletak di Malaysia Timur dan berkepanjangan 355.6 meter dengan kedalaman antara 4.6 meter dan 10 meter, boleh menampung berat sehingga 16,000 tan.

Pelabuhan Labuan ketika ini menerima kapal yang membawa masuk kontena, bahan cecair kering dan cecair, kargo am dan juga produk minyak dan gas.

Kontrak perkhidmatan pengurusan pelabuhan akan dilaksanakan oleh Megah Port Management Sdn. Bhd., di mana Straits Inter Logistics menguasai 51 peratus menerusi langganan saham yang dicadangkan.

Manakala 49 peratus dikuasai oleh LPM Holdings Sdn. Bhd.

Dalam notis kepada Bursa Malaysia, Pengarah Kumpulan Straits Inter Logistics, Tan Sri Mohd Bakri Mohd Zinin memberitahu, perjanjian itu untuk operasi dan kemudahan kemudahan Terminal Labuan Liberty.

Kontrak baru yang dianugerahkan oleh Lembaga Pelabuhan Labuan adalah peluang untuk syarikat meneroka ke dalam perkhidmatan pengurusan pelabuhan yang boleh melengkapkan perniagaan sedia ada seperti perdagangan minyak dan perkhidmatan bunkering, katanya.

Perkhidmatan pengurusan pelabuhan akan melibatkan penyediaan perkhidmatan yang termasuk tetapi tidak terhad kepada, operasi kontena, kargo am (gudang/ stesen barang pengangkutan/ kawasan terbuka), perkhidmatan menarik pelabuhan, bunkering, kapal pengangkut kapal, kapal konvensional seperti pengangkut pukal, kapal kargo am, kapal tangki, pengangkut kenderaan, operator kapal nelayan.

Mohd Bakri menambah, industri pengurusan pelabuhan di Malaysia bertumbuh daripada RM4.9 bilion pada tahun 2019 kepada RM5.9 bilion pada tahun 2018, yang mana ia dinilai menerusi perolehan industri syarikat-syarikat pengurusan pelabuhan di dalam negara.

Katanya, jumlah itu mewakili kadar pertumbuhan tahunan kompaun (CAGR) sebanyak dua peratus semasa tempoh tersebut.

Bergerak ke depan, industri dijangka mencecah saiz industri sebanyak RM5.6 bilion pada tahun 2021 secara domestik dengan mencatatkan CAGR 1.9 peratus antara 2018 dan 2021.

Dengan mengambil kira prospek industri pengurusan pelabuhan, beliau berkata, segmen perniagaan baru dijangka menyumbang secara positif kepada Straits Inter Logistics.

Secara khususnya ia melibatkan perdagangan minyak dan perkhidmatan bunkering bahan api dan aktiviti pegangan pelaburan. Perkhidmatan bunkering bahan api melibatkan penyediaan bahan bakar, minyak gas marin dan bahan bakar, bahan api marin menerusi kapal ke kapal lain dan kapal faring laut seperti kapal tangki, kapal kontena, kapal kargo dan kapal pelayaran. – MalaysiaGazette