Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Musa Yusoff bergambar bersama tetamu yang dijemput pada Majlis Perasmian Malaysia Travel Fair 2020 di World Trade Centre Kuala Lumpur, Kuala Lumpur. foto AFIQ RAZALI, 13 MAC 2020

KUALA LUMPUR – Pameran Pelancongan Malaysia (MTF) yang bermula hari ini menerima kunjungan 5,000 orang.

Dengan jumlah yang direkodkan sehingga tengah tadi, Presiden Persatuan Agensi Pelancongan Malaysia (MATA), Datuk Mohd Khalid Harun optimistik sasaran jualan sebanyak RM220 juta akan dicapai sepanjang tiga hari pameran itu berlangsung.

“Insyallah sebab direkodkan tadi sehingga tengah hari adalah 5,000 pengunjung. Pada mulanya kita tidak menyangka akan mendapat sambutan, tapi ramai pula yang datang,” kata sidang media pelancaran MTF di Pusat Dagangan Dunia Putra.

Sementara itu, Ketua Pengarah Tourism Malaysia, Datuk Musa Yusof berkata, pameran tersebut merupakan pemangkin industri pelancongan tempatan dan berpotensi memberi kesan positif ketika negara menerima kesan kemasukan pelancong asing berikutan penularan Covid-19.

“Menggerakkan pelancongan domestik pada waktu ini mengambil kira situasi sekarang ini adalah perkara yang kita patut lakukan.

“Kita buat ini sebagai nilai tambah pelancongan antarabangsa,” katanya.

Dalam menggalakkan rakyat Malaysia melancong dalam negara, Musa mengingatkan agar langkah pencegahan yang tetapkan oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dipatuhi bagi mengekang penularan virus itu. – MalaysiaGazette