Halim Ishak

KUALA LUMPUR – Kenyataan serta tindak tanduk yang ditonjolkan oleh Persatuan Patriot Kebangsaan (Patriot) sejak akhir-akhir ini sebenarnya sesuatu yang tidak patut di pandang ringan.

Malah tindakan terbaru mereka mempersoalkan bagaimana kerajaan memperoleh sumber dana ketika mengumumkan Pakej Rangsangan Ekonomi Prihatin Rakyat (Prihatin) berjumlah RM250 bilion sebenarnya amat mengecewakan.

Menurut Presiden Yayasan Keperihatinan Komuniti Malaysia (MCCF), Halim Ishak, sepatutnya lebih menumpukan perhatian kepada kebajikan golongan Angkatan Tentera Malaysia membantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) bukan menjadi pembangkang.

“Ini tidak, mereka seperti ahli politik pembangkang, menyoal segala macam dan lupa terus dengan agenda asal penubuhan Patriot itu sendiri.

“Sebenarnya apa motif bertanya tentang sumber dana kerajaan sedangkan soal kebajikan barisan hadapan langsung tidak menjadi fokus Patriot yang selama ini canang kononnya perjuang.

“Kenyataan Patriot mempertikaikan perlantikan kerajaan baru dan Perdana Menteri ke-8 amatlah menjijikan sekaligus menghina pelantikan serta perkenan Yang Dipertuan Agong sebelum.

“Ini sendiri telah membangkitkan rasa marah netizen yang cintakan keamanan dan kemakmuran negara. Sekarang ini pula, sebenarnya siapa kamu ini? Apa agenda serta niat kamu?

“Saya gesa supaya Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyiasat dari mana sumber kewangan Patriot dan mengambil tindakan tegas serta membatalkan sahaja penubuhan yang telah memalukan semua bekas perajurit dan pasukan keselamatan,” katanya kepada MalaysiaGazette hari ini.

Kelmarin, Patriot melalui presidennya, Briged Jeneral Datuk Mohamed Arshad Raji mempersoalkan dana Pakej Rangsangan Ekonomi berikutan wabak Covid-19 manakala orang ramai memuji termasuk ahli poliitk dan pakar ekonomi dengan pengumuman Prihatin oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Penjawat awam di semua peringkat yang secara sengaja atau cuai serta tidak melaksanakan arahan kerajaan baharu wajar dikenakan tindakan disiplin, kata Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan Datuk Mohamed Arshad Raji.
Presiden Persatuan Patriot Kebangsaan Datuk Mohamed Arshad Raji.

Namun kata Mohamed Arshad, mengapakah tidak ada sesiapa yang tampil menyoal persoalan paling penting iaitu daripada mana sumber dana itu datang.

Kata Halim lagi, sebenarnya Patriot perlu lebih agresif dalam membantu anggota ATM yang sedang berhadapan dengan wabak pandemik Covid-19 yang juga sudah meragut 27 nyawa setakat artikel ini di tulis.

Jelasnya, ramai anggota ATM ketika ini sedang membantu PDR berkawal 24 jam bagi memastikan negara ini dapat membendung wabak ini dari terus menular lagi dengan merisikokan diri.

“Malulah sikit, henti main politik. Ini bukan masanya. Buat dulu apa yang penting, apa yang jadi prinsip serta perjuangan kamu. Sekarang ini negara juga sedang berdepan dengan satu krisis wabak penyakit yang sedang membunuh rakyat kita.

“Sepatutnya kita berganding bahu dan fokus kepada ini dahulu, nyawa lagi penting dari publisiti serta politik murahan seperti ini, sedarlah,” tegasnya. – MalaysiaGazatte

22 Komen

  1. Setuju…kdn mesti siasat prsden p4triot , aku pon rasa mual dengan komen prsden p4triot tu.

  2. Org tua ni kasi pencen terus, duduk rumah jaga cucu.. nk sangat gi perang tu main game online , ni internet tengah free… Dah tua pun bodoh , PR yg kata..

  3. Setuju sgt2..Kerajaan kena tegas dgn patriot, jgn bagi muka…Haramkn terus pertubuhan ni..Tindak tanduk patriot byk menimbulkn kemarahan pada rkyat..

  4. Patriot patut dan wajar diharamkan. Mohon pihak KFN mensarankan kepada ROS agar membatalkan PATRIOT, DAP dan PAN (AMANAH).

  5. betul tu,x yah nk sibuk hal politik….. jaga je kebajikan pesara angota keselamatan….pertubuhan tu d wujudkn bkn utk berpolitik

  6. Buang terus dan rehatkn president patriot .
    Sejak PRU 14 .nampak sgt dia penyokong kuat Dap..habis dihasut tentera n polis .Sokong siasat kewangan Patriot.

  7. Ini mesti kes tak puas hati drM tak jadi pm lg..anak ulamak menjadi kasih sayang perpaduan islam malaysia..

  8. Minta ros Batal kan persatuan ni.pesatuan ni pun x merangkumi semua bekas parajurit.kenapa tak soal mana kerjaan dpt duit byar pencen kau..ini pesatuan org yg keciwa kerana hajat dan cita2 x tecapai masa betugas dulu…

  9. Sepatutnya jaga kebajikan veteran atm, jgn campur hal politik. Kalau nk berpolitik letak jawatan serah borang keahlian D4P…berpolitiklah.
    Kecik-kecik tak nak M***o*, dh T*a N**n**k menyusahkan orang….B*****t

  10. Tak payah byang masa dan wang untuk siasat. Persatuan macam ni natalkan saja pendaftaran. Humban pengerusinya ke kem tahanan ISA. Saya rasa dia ni dapat sumber duit poket dari orang tertentu. Dia sendiri tu bukan persatuan. Tangkap sahaja orang yang buat masalah. Sayajangka dia ni dapat duit poket dari ahli politik pembangkang atau orang tertentu dalam Bersatu. Pihak berkuass segera ambil tindakan.

  11. Mengapa disekat sebarang pertanyaan .. Mereka berhak menyuarakan pandangan dan pendapat .. jangan mudah memandang serong orang lain..

  12. Cuba tanya uztad @ alim ulama.
    Mana nas yg membenarkan pengkhianat.

    Umpama pelari yg kalah diistiharkan menang.

  13. Patut penjarakan saja presiden Patriot ni..satu hari cukuplah..pesara yg kena penjara..automatik pencen dia akan hilang..lepas tu baru dia tau langit tinggi ke rendah

  14. Tolong lah siasat patriot dan arshad raji ni… X semua veteran sokong patriot yg di lihat byk menyompang dr membantu veteran… Kalau nk berpolitik jgn gunakan alasan persatuan veteran tentera wahai arshad raji… Sokong siasat sumber kewangan persatuan ini… Arshad raji bukan mewakili veteran…

  15. presidennya dan exco2nya tu komunis dan penjilat air lendir cina komunis dapig tu sbb mereka bermati2an sokong cina dapig…elok diharamkan saja pertubuhan patriot tu yg bagi malu je buat semua bekas anggota tentera yg menjadi ahli patriot …presiden dan exco2nya elok diusir dari tanah melayu ini sbb mereka adalah pembelot agama….bangsa dan raja2 melayu serta tanah.melayu ini…

  16. Celaka betul la aku baca comment ariff abdul muluk nii,,ni sekor lagii talibarut daping!!! Comment kau ni melampau ,,,kau nii memang pengkhianat org Islam dan org bangsa melayu ke? Bangsat lu !!! patriot dgn kau 2 x 5 jee …

Comments are closed.