Muhyiddin memantau persiapan terakhir di Pusat Rawatan dan Kuarantin Covid-19 Berisiko Rendah di Maeps Serdang pada Isnin 30 MAC 2020. Foto: FB Muhyiddin

KUALA LUMPUR  – Penyediaan Pusat Kuarantin dan Rawatan Covid-19 Berisiko Rendah di Tapak Ekspo Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS) adalah salah satu langkah kesiapsiagaan kerajaan menghadapi kemungkinan penularan wabak Covid-19.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin hari ini mengadakan lawatan memantau kerja-kerja akhir penyediaan di MAEPS di Serdang yang mampu menempatkan kira-kira 600 pesakit dalam satu-satu masa.

Menurutnya, ia dibina sebagai persediaan menempatkan pesakit Covid-19 jika bilangan kes positif wabak itu terus meningkat.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin memantau persiapan terakhir di Pusat Rawatan dan Kuarantin Covid-19 Berisiko Rendah di MAEPS Serdang  pada Isnin 30 MAC 2020. Foto: FB Muhyiddin.

“Ia diselaraskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) dengan kerjasama Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM), Angkatan Tentera Malaysia, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia, Jabatan Kebajikan Masyarakat dan Jabatan Kerja Raya.

“Antara perkhidmatan yang disediakan di pusat ini ialah perkhidmatan klinikal, wad pesakit dalam untuk pesakit Covid-19, ruang resuscitation untuk menstabilkan pesakit dalam keadaan kecemasan, perkhidmatan ambulan, perkhidmatan farmasi, perkhidmatan x-ray dan perkhidmatan makmal patologi,” kata Perdana Menteri dalam kenyataan rasmi dalam Facebooknya hari ini.

Muhyiddin memantau persiapan terakhir di Pusat Rawatan dan Kuarantin Covid-19 Berisiko Rendah di Maeps Serdang pada Isnin 30 MAC 2020. Foto: FB Muhyiddin

Tambah Ahli Parlimen Pagoh itu lagi, fasiliti yang disediakan kepada pesakit termasuk katil, meja, kerusi, loker, TV, lounge, WiFi, komputer, surau, CCTV, tandas, ruang mandi, bilik persalinan dan ruang istirehat.

Menurutnya, bagi anggota yang bertugas pula, pusat itu menyediakan kaunter jururawat (nurse station), bilik rawatan dan kecemasan (treatment room/resuscitation room), ruang rehat anggota, bilik persalinan anggota dan ruang mandi termasuk ruang “Donning/ doffing” PPE (personal protective equipment) serta ruang mesyuarat dan seminar.

“Pada ketika ini kapasiti di hospital Covid-19, Pusat Kusta dan Institut Latihan KKM adalah mencukupi untuk menempatkan pesakit Covid-19,” tegasnya lagi.-MalaysiaGazette

ARTIKEL BERKAITAN:

MAEPS ‘bertukar’ jadi hospital sementara Covid-19