KUALA LUMPUR – Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) membuka 63 lokasi outlet di seluruh negara dalam memastikan kelangsungan bekalan dan mempercepatkan pengedaran bekalan makanan sejak 1 April lalu hingga 14 April ini

Ia termasuk 10 Pasar Tani Terpilih, 33 Pasar Tani Kekal, 17 Pusat Operasi FAMA dan 3 MyFarm Outlet.

Lembaga Pertubuhan Peladang (LPP) turut menyediakan 34 Kompleks Pertubuhan Peladang Kawasan (KPPK) untuk tujuan yang sama.

”Keseluruhan 97 lokasi ini akan melibatkan jualan barangan segar seperti sayur-sayuran, buah-buahan, ayam, ikan, daging, barangan runcit dan barangan asas tani,” kata Kementerian Pertanian dan Industri Makanan.

Untuk fasa kedua, sebanyak 10 Pasar Tani Terpilih dan 16 Pasar Tani Kekal akan beroperasi yang mana Pasar Tani Terpilih akan beroperasi sebanyak dua kali seminggu mulai jam 8 pagi atau 8.30 pagi hingga 11 pagi atau 12 tengah hari.

Pasar Tani Kekal, MyFarm Outlet dan Pusat Operasi FAMA akan dibuka seawal 8 atau 8.30 pagi hingga 12 tengah hari atau 4 petang setiap hari.

FAMA memfokuskan pengedaran bekalan makanan yang berkesan di sepanjang tempoh PKP ini dengan memperkemaskan lagi konsep jualan secara online melalui portal Agrobazaar Online dan offlline melalui rangkaian outlet-outlet pemasaran terpilih.

Para pelanggan digalakkan untuk melayari portal Agrobazaar Online (www.agrobazaar.com.my) untuk membuat pesanan awal atau WhatsApp secara pra pesanan dan membuat bayaran terus secara online bagi memudahkan urusan
pengambilan di pick-up point dan urusan pandu lalu (drive-thru) di outlet-outlet pemasaran terpilih. – MalaysiaGazette