Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri

KUALA LUMPUR – Kerajaan Arab Saudi belum mengeluarkan kenyataan rasmi berhubung pelaksanaan ibadah haji tahun ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama), Senator Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri.

Katanya, beliau telah mengadakan perjumpaan dengan Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia, Mahmoud Hussien Saeed Qattan semalam, untuk mendapatkan penjelasan mengenainya.

“Berdasarkan penjelasan Mahmoud Hussien, belum ada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarkan oleh Kementerian Haji dan Umrah Arab Saudi berkenaan penangguhan ibadah haji tahun ini.

“Justeru, saya menyeru kepada seluruh umat Islam untuk tidak menyebarkan sebarang khabar angin berkenaan perkara ini, sebelum kita mendapatkan pengesahan secara rasmi,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Turut hadir dalam pertemuan itu, Atase Agama Kedutaan Arab Saudi, Syeikh Abdurrahman Ibrahim Al-Rubai’an; Pengurus Besar Kanan (Haji) Tabung Haji, Datuk Seri Syed Saleh Syed Abdul Rahman; dan Ketua Pengarah Jabatan Wakaf, Zakat dan Haji (JAWHAR), Ruslan Said.

Wabak Covid-19 yang melanda dunia ketika ini turut memberi kesan kepada Arab Saudi yang menghentikan semua penerbangan antarabangsa dan menyekat masuk serta keluar pergerakan ke beberapa bandar raya termasuk Makkah dan Madinah.

Bulan lepas, Arab Saudi juga menghentikan kemasukan jemaah umrah untuk sepanjang tahun berikutan kebimbangan terhadap penularan wabak Covid-19.

Dr. Zulkifli mengajak umat Islam di negara ini sama-sama berdoa agar Allah menghilangkan wabak berkenaan dan memelihara dua kota suci umat Islam dari sebarang perkara yang tidak diingini.

“Semoga dengan doa dan munajat kita, pelaksanaan ibadah haji tahun ini dapat direalisasikan dengan izin-Nya,” katanya. – MalaysiaGazette