Gambar hiasan

TOKYO – Penanda aras minyak mentah Amerika Syarikat meningkat lebih daripada 3% pada awal dagangan hari ini, pulih dari penurunan 10% pada sesi sebelumnya.

Peningkatan itu susulan harapan pembelian oleh negara-negara pengguna untuk stok strategik pada skala yang belum pernah dilihat sebelumnya.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) naik 3.43%, atau AS$0.69 pada AS$$ 20.80 pada 2225 GMT, setelah merosot 10.3% pada hari Selasa setelah bimbang penurunan rekod pengeluaran global oleh pengeluar tidak akan mengimbangi permintaan bahan bakar yang terjejas oleh pandemik koronavirus.

Pertubuhan Negara-negara Pengeksport Petroleum, bersama dengan Rusia dan negara-negara pengeluar lain – sebuah kumpulan yang dikenali sebagai OPEC+, bekerjasama dengan pengeluar-pengeluar minyak lain termasuk Amerika Syarikat untuk mengurangkan sejumlah sekitar 19.5 juta tong sehari daripada pasaran.

Pegawai-pegawai dan sumber-sumber dari negara-negara OPEC+ menjangkakan Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), pengawas tenaga untuk negara-negara industri paling banyak di dunia, mungkin mengumumkan pembelian beberapa juta tong untuk menyokong perjanjian itu.

Jepun dan Korea Selatan memaklumkan mereka boleh membeli minyak untuk menambah rizab.

Jabatan Tenaga Amerika Syarikat memaklumkan pihaknya sedang berunding dengan sembilan syarikat tenaga untuk menyimpan sekitar 23 juta tong minyak yang dihasilkan dalam negeri, walaupun pembelian tersebut lebih rendah daripada yang diharapkan oleh beberapa negara pengeluar. – MalaysiaGazette