Mohammed al-Jadaan

RIYADH – Arab Saudi menangguhkan pemberian elaun kos sara hidup dan menaikkan cukai nilai tambah sebanyak tiga kali ganda bagi memelihara kedudukan kewangan negara susulan kejatuhan harga minyak dan permintaan rendah terhadap bahan api.

“Kos sara hidup akan ditangguhkan mulai 1 Jun, dan cukai nilai tambah akan meningkat menjadi 15% daripada 5% pada 1 Julai,” lapor agensi berita negeri dalam satu kenyataan pada hari Isnin.

Negara pengeksport minyak terbesar di dunia itu akibat menderita penurunan harga dunia, sementara pada masa yang sama langkah-langkah untuk memerangi koronavirus mengekang langkah dan skala reformasi ekonomi yang dilancarkan oleh Putera Mahkota, Mohammed bin Salman

Langkah berjimat cermat yang diperkenalkan pada hari Isnin ekoran perbelanjaan melebihi pendapatan, mendorong defisit kerajaan kepada AS$9 bilion pada suku pertama.

“Langkah-langkah ini menyakitkan tetapi perlu untuk mengekalkan kestabilan kewangan dan ekonomi dalam jangka sederhana hingga panjang … dan untuk mengatasi krisis koronavirus yang belum pernah terjadi sebelum ini,” kata Menteri Kewangan, Mohammed al-Jadaan dalam kenyataan itu.

Beliau mengatakan pendapatan bukan minyak terjejas akibat penangguhan dan penurunan kegiatan ekonomi, sementara pengeluaran meningkat disebabkan oleh tekanan yang tidak dijangka dalam sektor penjagaan kesihatan dan inisiatif yang diambil untuk menyokong ekonomi.

“Semua cabaran ini telah mengurangkan pendapatan negara, menekan kewangan awam ke peringkat yang sukar ditangani tanpa mempengaruhi ekonomi secara keseluruhan dalam jangka sederhana dan panjang, yang mana memerlukan lebih banyak pemotongan belanja dan langkah-langkah untuk mendukung kestabilan pendapatan bukan minyak, ” tambahnya.

Rizab asing Bank Pusat jatuh pada bulan Mac pada kadar terpantas, sekurang-kurangnya 20 tahun dan terendah sejak 2011.

Pendapatan minyak dalam tiga bulan pertama tahun ini turun 24% daripada tahun sebelumnya menjadi AS$ 34 bilion, menyebabkan jumlah pendapatan turun 22%.

Kerajaan telah membatal dan menangguhkan beberapa perbelanjaan operasi dan modal untuk beberapa agensi dan memotong peruntukan untuk sejumlah inisiatif dan proyek mega program reformasi Wawasan 2030 dengan nilai keseluruhan 100 miliar riyal (AS$ 26.6 bilion), menurut kenyataan tersebut.

Katanya, sebuah jawatankuasa telah dibentuk untuk mengkaji semua faedah kewangan yang dibayar kepada pekerja dan kontraktor sektor awam dan akan mengemukakan cadangan dalam masa 30 hari. – MalaysiaGazette