Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Sebanyak 97% pengguna didapati mendengar radio sepanjang duduk di rumah ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), menurut kajian yang dijalankan oleh Gfk.

Berita, urusan semasa dan politik adalah jenis kandungan utama yang menarik pendengar radio semasa PKP (65%), segmen muzik/dedikasi lagu (hampir 64%).

Kategori komedi pula merangkumi hampir separuh daripada semua pendengar (46%), memberikan petunjuk bahawa pengguna beralih kepada radio sebagai sumber hiburan untuk membantu menaikkan mood mereka semasa PKP.

“Radio adalah media penting dengan peranan utama dimainkan semasa berlaku ketidaktentuan dan gangguan rutin,” kata Ozarizan Mohd Nor, Presiden Radio Komersial Malaysia.

“Situasi semasa semakin memperkukuhkan kebergantungan kita pada media massa dan daripada kajian GfK terbukti pendengar radio bergantung padanya untuk mendapatkan maklumat yang tepat waktu dan boleh dipercayai,” katanya.

Lebih dari sembilan dari 10 (91%) mempercayai bahawa radio memberi maklumat terkini mengenai Covid-19, sementara 87% setuju radio adalah sumber yang baik untuk maklumat mengenai topik yang sama.

Menurut Gfk, kajian itu juga mendedahkan lebih 3 daripada 5 responden percaya radio menyediakan kandungan berita yang boleh dipercayai, berkualiti dan relevan.

Dapatan GfK menunjukkan radio memainkan peranan yang serupa dengan sistem sokongan gaya hidup — memberikan persahabatan dan hubungan dengan masyarakat yang cenderung dan dipercayai oleh pendengar.

Hampir 4 dari 5 (78%) bersetuju bahawa radio membuat mereka tidak merasa sendirian sementara 72% mengatakan radio menjadikan mereka kurang cemas/bimbang ketika menghadapi wabak sekarang.

Sementara itu, mendengar radio menjadikan dua pertiga (67%) responden merasa lebih berhubung dengan komuniti.

Di Malaysia, tabiat menggunakan berkembang semasa pelaksanaan PKP. Sebilangan besar (91%) pendengaran radio berlaku di rumah — dengan 3 dari 5 responden mengatakan bahawa mereka sekarang menggunakan lebih banyak radio (di rumah) berbanding waktu sebelum PKP.

Pendengar mengikuti siaran radio pada waktu berlainan sepanjang hari pada waktu pagi (6 pagi-10 pagi) dan petang (4 petang-8 malam) terus mendapat daya tarikan dalam kalangan pendengar, menarik 69% pendengar secara keseluruhan.

Menurut laporan itu, pengguna cenderung menggunakan media di samping aktiviti lain ketika mereka menjalani hari mereka; seperti ketika melayari internet (87%), bersantai (85%), melakukan kerja rumah/memasak (77%) atau makan (75%).

Dalam era digital hari ini, radio telah menjadi media interaktif dan sosial yang melampaui pengalaman audio semata-mata, menjadi pengalaman multi-aspek dan merentasi pelbagai platform dan mendorong interaksi berterusan dengan pendengar walaupun mereka tidak mengikutinya.

Separuh daripada semua responden mengatakan mereka sekarang menggunakan telefon bimbit untuk mendengar radio lebih kerap semasa PKP.

Lebih separuh (57%) mengatakan mereka juga membaca atau berinteraksi dengan laman media sosial stesen radio, program atau penyampai radio ketika mereka meluangkan masa di media sosial. – MalaysiaGazette