Pelabuhan Singapura

SINGAPURA – Singapura akan mengalami kemelesetan yang lebih ketara berbanding unjuran awal sebelum ini disebabkan kemerosotan permintaan global akibat pandemi koronavirus dan juga kesan jangkaan akibat tindakan sekatan perjalanan.

Ekonomi diramal menyusut 7 hingga 4 peratus, lebih buruk daripada penguncupan 4 hingga 1 peratus yang diunjurkan sebelumnya, kata Kementerian Perdagangan dan Perindustrian (MTI).

Keadaan ini akan menyebabkan berlaku kemelesetan ekonomi terburuk di Singapura sejak kemerdekaan pada tahun 1965.

MTI berkata, terdapat ketidakpastian yang ketara dalam ekonomi global, dengan risiko gelombang jangkitan berikutnya di ekonomi utama seperti Amerika Syarikat dan zon euro yang akan mengganggu aktiviti ekonomi.

Sekiranya jangkitan mula meningkat dan langkah-langkah ketat seperti sekatan pergerakan dilaksanakan, penurunan ekonomi ini mungkin lebih parah dan berpanjangan daripada yang dijangkakan.

Juga, persepsi yang semakin meningkat mengenai kemampuan berkurangan untuk menggunakan rangsangan fiskal dan monetari bagi kebanyakan ekonomi utama akan merosakkan keyakinan terhadap kemampuan pihak berkuasa untuk bertindak balas terhadap kejutan, melemahkan selera risiko dan mendorong turun naik pasaran kewangan, dengan limpahan negatif untuk ekonomi global yang lebih luas, tambahnya.

“Dengan latar belakang ini, prospek ekonomi Singapura semakin lemah sejak Mac,” kata MTI dalam kenyataan di sini hari ini.

Kementerian itu memaklumkan sektor berorientasikan ke luar seperti pembuatan, perdagangan borong dan pengangkutan & penyimpanan akan terjejas teruk oleh kelembapan yang lebih cepat daripada yang dijangkakan di banyak pasaran utama Singapura, serta gangguan rantaian bekalan yang lebih lama.

Langkah-langkah sekatan perjalanan yang dilaksanakan untuk mengekang penyebaran Covid-19 di Singapura, termasuk penutupan kebanyakan premis tempat kerja, telah menjejaskan lagi aktiviti ekonomi domestik, bersama dengan penggunaan domestik, katanya.

Sektor seperti pembinaan dan kejuruteraan laut dan luar pesisir telah terjejas teruk akibat kekurangan tenaga kerja kerana jangkitan dalam kalangan pekerja asing, terutama mereka yang tinggal di asrama, kata MTI.

Tetapi sektor pembuatan, pembuatan bioperubatan dijangka terus berkembang, disokong oleh pengeluaran produk farmaseutikal dan biologi.

Di antara perkhidmatan, sektor maklumat dan komunikasi juga dijangka berkembang kukuh dipacu permintaan syarikat penyelesaian IT dan digital.

Pada suku pertama tahun ini, ekonomi Singapura menguncup sebanyak 0.7 peratus tahun ke tahun berbanding pertumbuhan 1.0 peratus pada suku sebelumnya tetapi lebih baik daripada penurunan 2.2 peratus sebelumnya yang diunjurkan. – MalaysiaGazette