KUALA LUMPUR – Kerajaan Sabah hari ini memutuskan untuk membenarkan semua perjalanan memasuki negeri itu berkuatkuasa serta merta.

Ketua Menterinya, Datuk Seri Shafie Apdal berkata, kerajaan negeri telah membuka laluan udara, darat dan laut untuk penjawat awam, pekerja sektor swasta, warganegara Malaysia termasuk rakyat Sabah yang berada di Semenanjung, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan.

Kata beliau, kerajaan negeri juga bersetuju untuk mengecualikan mereka daripada menjalani kuarantin wajib 14 hari dengan syarat telah melakukan ujian Covid-19 di tempat atau negeri masing-masing dalam tempoh tiga hari sebelum masuk ke Sabah dan disahkan negatif.

“Setiap mereka hendaklah mengemukakan surat pengesahan dari Kementerian Kesihatan sebaik tiba di Sabah.

“Kita mengalu-alukan semua warganegara Malaysia dari Semenanjung, Sarawak dan Wilayah Persekutuan Labuan dating ke Sabah dan menginap di hotel-hotel yang telah beroperasi sejak 10 Mei lalu,” katanya dalam kenyataan kepada media, hari ini.

Shafie berkata, bagi maksud warganegara (non-Sabahan) dan bukan warganegara diwajibkan untuk mengemukakan pas kerja dan pas lain yang masih sah setibanya ke negeri itu. – MalaysiaGazette