KUALA LUMPUR – Bersih 2.0, Gabungan Bertindak Malaysia (GBM) dan Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) mencadangkan kepada kerajaan supaya segera memperkenalkan pilihan raya pecat wakil rakyat (recall elections).

Ketiga-tiga pertubuhan bukan kerajaan itu mahu pilihan raya seumpama itu diadakan baik di peringkat persekutuan mahu pun negeri.

Menurut Pengerusi Bersih 2.0, Thomas Fann, pilihan raya tersebut akan memberi kuasa kepada rakyat untuk memecat wakil rakyat yang mengkhianati mandat atas sebab-sebab tidak munasabah.

Ia juga dapat melindungi parti politik daripada isu lompat parti oleh ahli-ahlinya, kataya dalam kenyataan di sini.

Selain itu, ketiga-tiga badan itu juga memnta supaya amalan pendakwaan dan imuniti terpilih untuk ahli politik, aktivis dan perniagaan berkaitan politik dihentikan segera.

Kata mereka, setiap individu termasuk ahli politik atau berkaitan dengan perlu dilayan sama rata dari segi undang-undang.

Mereka pada masa yang sama turut menggesa kerajaan supaya reformasi kehakiman perlu diteruskan.

“Reformasi kehakiman untuk mengembalikan kebebasan dan kebercualiannya perlu diteruskan,

“Pejabat pendakwa raya yang bebas dan tidak bersifat politik perlu ditubuhkan segera supaya Jabatan Peguam Negara (AGC) dapat beroperasi secara berasingan bagi memberikan nasihat undang-undang kepada kerajaan serta mendraf undang-undang sebagai fungsi utama,” katanya.

Selain itu, Bersih 2.0, GBM dan ABIM menggesa supaya ahli Parlimen atau Ahli Dewan Undangan Negeri dilarang memegang jawatan bergaji di agensi kerajaan dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) sama ada di peringkat persekutuan, negeri atau tempatan.

“Semua jawatan kanan dalam agensi kerajaan dan GLC perlu diisi dengan individu yang sesuai dengan kelayakan dan keupayaan yang relevan.

“Gangguan dan penganiayaan bersifat kepartian terhadap kakitangan di semua peringkat adalah di larang,” tegasnya. – MalaysiaGazette

4 Komen

  1. Dimana suara Bersih , Abim dan sewaktu dengannya bila kes ahli politik memihak kepada Ph dulu , contoh Sabah ,Perak , Kedah , dan sebahagian dari semenanjong bila berlaku penghijrahan ahli politik .mana suara2 haprak ni bila berlaku pendakwaan terpilih oleh sprm dan pdrm madet serta kuncu dap nya . Kenapa sekarang berbunyi seperti anjing , sbb dah terasa spt apa yg orang lain rasa ..sebenarnya ko orang ni semua makan taik ..jd bengap la ..

  2. GAJAH depan mata tidak nampak…kuman diseberang nampak…ini sesuai utk mereka,,,sdr M asri.

  3. Berbunyi semperti anjing sebab mereka memang anjing2 tua belaan atuk dan PHaruupun. Tuan suruh menyalak, menyalak lah mereka. Sendiri bermata Dajjal tetapi tidak mau mengaku

  4. bersih??
    mana pergi sebelum nie??
    ingatkan bersih dah MAMPOS,
    baru skrg bersih nk tunjuk pandai??
    baru skrg bersih nampak masalah??
    baru skrg bersih nak perjuangkan keadilan???
    mana bersih pergi sewaktu pakatan haramjadah MELIWAT keadilan negara??
    mohon bersih dan pakatan haramjadah cepat2 melingkop,
    bersih kepala hangguk

Comments are closed.