Sebuah gambar dan video tular di media sosial kononnya ada suspek cuba samun menyamar sebagai kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan membuat pemeriksaan di kawasan Bukit Subang, Shah Alam sebenarnya tidak benar.

KUALA LUMPUR – Sebuah gambar dan video tular di media sosial kononnya ada suspek cuba samun menyamar sebagai kakitangan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan membuat pemeriksaan di kawasan Bukit Subang, Shah Alam sebenarnya tidak benar.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata, ia ditularkan seorang orang awam di media sosial dengan penafsiran sendiri berdasarkan kehadiran sekumpulan individu dengan van klinik kesihatan dan memberi amaran kepada awam mereka suspek cuba menyamun.

Kata beliau, pihaknya telah menerima laporan polis berkaitan perkara itu semalam.

“Polis telah menjalankan siasatan terhadap gambar yang ditularkan dan mendapati ia merupakan salah faham di antara pengadu dan pihak yang hadir di lokasi rumah pengadu.

“Nombor pendaftaran yang diviralkan adalah salah dan tidak tepat sehingga dikatakan ia wujud kenderaan yang lain,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Ketua Polis Daerah Shah Alam, ACP Baharudin Mat Taib.

Tambah Baharudin, tiga orang individu terlibat disahkan sebagai kakitangan KKM.

Justeru katanya, siasatan ke atas van yang digunakan mereka juga disahkan milik Kementerian Kesihatan Daerah Petaling.

“Pihak KKM juga telah membuat laporan hari ini mengesahkan kehadiran pegawai KKM di lokasi bagi pemantauan Pesakit Dalam Siasatan (PUI) Covid-19 pada 14 Jun jam 2 petang.

“Pihak polis berharap semua pihak menghentikan sebarang penyebaran gambar dan viral berkaitan isu ini,” tegasnya lagi.- MalaysiaGazette