Persatuan Pemandu Perkhidmatan E-Hailing Malaysia.

KUALA LUMPUR – Pengendali e-hailing yang telah beroperasi selama berbulan-bulan di Pulau Pinang dengan nama InDriver didakwa tidak ada kebenaran daripada kerajaan.

Presiden Persatuan Pemandu Perkhidmatan E-Hailing Malaysia (MeHDA), Daryl Chong mendakwa setelah diperiksa, ia tidak mempunyai Lesen Pengantaraan Perniagaan atau Lesen Perniagaan Pengantaraan (LPP) menjadikannya beroperasi secara haram.

Pengesahan dibuat melalui Badan Pengangkutan Awam Darat atau Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).

“Ia ekoran kami menerima banyak aduan dan dalam penyiasatan kami mendapati bahawa InDriver, walaupun tidak sah telah mengalu-alukan pemandu untuk mendaftar dan masuk dalam talian menggunakan aplikasi untuk mengangkut penumpang walaupun pemandu tidak mempunyai lesen Kenderaan Perkhidmatan Awam (PSV) yang sah.

“Ini juga tidak sah di bawah undang-undang,” katanya dalam satu kenyataan.

Justeru MeHDA meminta semua pemandu e-hailing untuk tidak menggunakan aplikasi InDriver kerana sekiranya berlaku kecelakaan semasa perjalanan penumpang dan pemandu tidak dilindungi oleh insurans semasa berada di jalan raya.

“Ini juga akan memberi ruang kepada lebih banyak komplikasi sekiranya berlaku kemalangan semasa perjalanan.

Sejak itu MeHDA telah membuat laporan kepada Jabatan Pengangkutan Jalan atau Jabatan Pengangkutan Jalan
untuk tindakan selanjutnya. Kami meminta pihak berkuasa untuk bertindak terhadap syarikat untuk kepentingan undang-undang lain pemain dalam industri e-hailing,” kata Daryl.- MalaysiaGazette