Arkib. Anggota polis melakukan pemeriksaan kadar alkohol terhadap seorang pemandu pada Operasi Mabuk Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur. foto AFFAN FAUZI, 30 MEI 2020.

KUALA LUMPUR- Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong sekali lagi menegaskan akan membawa memorandum ke Kabinet minggu depan supaya Akta Pengangkutan Jalan 1987 dipinda.

Ia bagi mengenakan hukuman yang lebih berat terhadap kesalahan memandu di bawah pengaruh alkohol dan dadah (DUI).

Katanya, tragedi kemalangan maut akibat pemandu mabuk tidak harus lagi berlaku atau sekurang-kurangnya dapat dicegah secara drastik.

Tegasnya, hukuman yang lebih berat diharapkan mampu membuatkan tiada lagi pihak yang berani untuk memandu di bawah pengaruh alkohol atau dadah serta memandu secara merbahaya.

“Cukup-cukuplah.

“Fikirkan tentang diri sendiri dan orang lain sebelum memandu. Demi masyarakat kita, janganlah memandu dalam keadaan mabuk atau di bawah pengaruh dadah atau memandu secara merbahaya,” katanya dalam satu hantaran di Facebook hari ini.

Ka Siong mengulas mengenai tragedi kemalangan maut yang melibatkan tiga sekeluarga di Perak malam kelmarin.

Kejadian yang meragut nyawa Nurul Huda Arifin, 31, yang juga sedang hamil lima bulan, suaminya Abdul Hakim Hashim, 32, dan anak bongsu mereka Adib Aidan, 2, berlaku apabila kereta yang dinaiki keluarga tersebut terlibat dalam kemalangan dengan sebuah kenderaan pacuan empat roda berdekatan Kampung Sauk, Kuala Kangsar, Perak.

Hasil ujian saringan narkotik mendapati pemandu kenderaan pacuan empat roda itu positif dadah jenis amphetamine dan metamphetamine.- MalaysiaGazette