1MDB Jho Low Taek Jho shadow director proxy Najib Razak scandal meeting Ismee Ismail
Jho Low @ Low Taek Jho

NEW YORK – Pendakwa raya Amerika Syarikat (AS) meluaskan usaha mereka untuk merampas aset milik Low Taek Jho yang didakwa dibeli dengan wang yang diselewengkan daripada 1MDB.

Aset-aset itu termasuk pangsapuri di Paris dan karya seni oleh Andy Warhol dan Jean-Michel Basquiat.

Tuntutan pelucutan hak itu telah difailkan pada hari Rabu (1 Julai) di Los Angeles, bertujuan untuk mendapatkan semula wang bernilai AS$96 juta, kata Jabatan Kehakiman dalam satu kenyataan.

AS telah mengemukakan puluhan tuntutan serupa selama empat tahun untuk merampas aset bernilai AS $1.8 bilion daripada Jho Low dan rakan-rakan sekutu, termasuk kediaman mewah di Beverly Hills, London dan New York, sebuah kapal terbang peribadi dan kapal layar besar.

Setakat ini, kira-kira AS$ 1.1 bilion aset telah dirampas.

Antara aset yang disasarkan dalam tuntutan undang-undang terbaharu itu ialah lukisan Soup Can Warhol Campbell bernilai AS$ 6 juta dan karya Claude Monet bernilai AS$ 10 juta.
.
Pendakwa raya sudah mengambil potret Basquiat yang bernilai AS$ 4 juta dan potret Round Jackie Warhol yang dianggarkan AS$ 1 juta yang diberikan oleh Jho Low kepada orang lain.

AS telah mengembalikan kira-kira AS$ 600 juta kepada Malaysia sebagai sebahagian daripada usahanya untuk merampas dan membubarkan aset tersebut.

Itu termasuk harta tanah, pelaburan perniagaan, karya seni dan perhiasan, yang diperoleh Jho Low, keluarga dan kroninya dengan wang yang didakwa dicuri daripada 1MDB.

Sebilangan aset, termasuk kondominium mewah di New York dan rumah besar di Beverly Hills telah dipasarkan. – MalaysiaGazette

3 Komen

  1. Kerjanya MENIPU sahaja anak cina ini! Tak lama lagi kedalam la jawabnya?

    Negara mana yang melindunginya? Adakah sama dengan negara yang melindungi dua orang bekas PM Thailand yang kini sedang diburu oleh mahkamah?

    Ramai yang nak tengok sehebat mana anak cina ni!

  2. Rampas sana sita sini berbillion billion kita dah dengar tapi perkara pokok tak lah selesai. Jho low nya mana. Sampai ke hati ni tak nampak pun bayangnya. Rakyat tak heran pasal rampss dan sita. Itu semua upah mafia boleh buat tu. Ni nampaknya macam cerita wayang. Tsnoa kelibat watak utamanya jho low kisah 1mdb ni tak menarik langsung.

  3. Penyokong jibon x minat nk baca kes kes nih… Pastu sibok ckp jibon kena fitnah.. Spesis Baghal

Comments are closed.