Brad Maloney. foto SYAFIQ AMBAK, 20 JULAI 2020.

KUALA LUMPUR – Seramai 26 pemain daripada senarai 35 pemain yang dipanggil pada kem latihan pusat Fasa 1 6 hingga 26 Julai lalu telah dipanggil semula untuk mengikuti kem latihan pusat Fasa 2 kali ini yang akan bermula awal Ogos ini.

Itu perkembangan terbaharu dari Ketua Jurulatih skuad B-19 Kebangsaan, Brad Maloney yang memanggil 30 pemain untuk ke kem latihan pusat Fasa 2 selama empat minggu di Wisma FAM, Kelana Jaya bermula Isnin, 3 Ogos 2020 hingga 30 Ogos 2020.

Latihan berkenaan adalah sebagai persediaan bagi menghadapi Pusingan Akhir Kejuaraan B-19 AFC 2020 yang akan berlangsung di Uzbekistan dari 14 hingga 31 Oktober ini.

Ketua Unit Media dan Komunikasi Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM), Wan Fakhrul Wan Bakar dalam kenyataan hari ini berkata, penjaga gol, Syahmi Adib Haikal Mohd Shukri dari pasukan Akademi Mokhtar Dahari (AMD) B-17 yang dipanggil pada minggu terakhir kem latihan pusat Fasa 1 sebelum ini turut disenaraikan semula oleh Maloney bagi kem latihan pusat Fasa 2 ini.

Katanya, selain Syahmi, tiga lagi pemain baharu yang turut dipanggil untuk kem latihan oleh Meloney adalah penjaga gol, Ahmad Irfan Ibrahim dari Terengganu FC; pemain tengah, Ziad Al Basheer Norhisham dari AMD B-17 dan penyerang, Luqman Hakim Shamsudin dari Selangor.

“Maloney masih dalam proses penilaian pemain sebelum meneruskan kem latihan pusat Fasa 3 pada September 2020 bagi memilih senarai akhir 23 pemain yang akan ke Uzbekistan.

“Pada pusingan akhir di Uzbekistan nanti, Malaysia akan membuka tirai saingan Kumpulan D bertemu Tajikistan pada Jumaat, 16 Oktober 2020.

“Ia kemudian disusuli aksi kedua menentang Qatar pada Isnin, 19 Oktober 2020 dan seterusnya aksi terakhir kumpulan berdepan Yemen pada Khamis, 22 Oktober 2020 dan ketiga-tiga perlawanan itu dijadual berlangsung di Stadium AGMK, Olmalik,” katanya.

Tambah Wan Fakhrul, Kumpulan A menampilkan tuan rumah Uzbekistan, Indonesia, Kemboja dan Iran; Kumpulan B dibarisi Republik Korea, Jepun, Iraq dan Bahrain manakala Kumpulan C diisi oleh Arab Saudi, Australia, Vietnam dan Laos.

Menurut beliau, dua pasukan teratas setiap kumpulan (8 pasukan) seterusnya akan layak ke suku akhir yang mana jika Malaysia berjaya muncul juara Kumpulan D, lawan adalah naib juara Kumpulan C (Arab Saudi, Australia, Vietnam atau Laos) dan jika Malaysia naib juara Kumpulan D, lawan adalah juara Kumpulan C (Arab Saudi, Australia, Vietnam atau Laos).

“Seterusnya, empat pasukan yang berjaya melangkah ke separuh akhir akan secara automatik layak ke Piala Dunia B-20 2021 di Indonesia.

“Namun jika Indonesia menjadi salah satu pasukan yang ke separuh akhir, maka satu lagi slot tambahan akan diberikan yang mana ia akan direbut oleh empat pasukan yang kalah pada suku akhir menerusi perlawanan playoff,” tegasnya lagi.-MalaysiaGazette