Presiden PPBM, Tan Sri Muhyiddin Yassin ditemani isterinya, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman dan diiringi Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, Bekas Timbalan Presiden PKR, Datuk Seri Azmin Ali melambaikan tangan kepada para media sebelum mengangkat sumpah sebagai Perdana Menteri ke 8 di kediamannya di Bukit Damansara, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 01 MAC 2020

KUALA LUMPUR – Sesi perbahasan titah Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah hari ini memperlihatkan Ahli Parlimen Tanjung Malim, Chang Lih Kang menggelarkan kerajaan Perikatan Nasional (PN) sebagai ‘kerajaan ayam curi’.

Katanya, beliau ada bertanya kepada rakannya yang menuntut di Mesir mengenai status kerajaan Perikatan Nasional yang dipimpin Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Jelasnya, rakannya itu berkata, ayam yang dicuri dan disembelih tetap haram dimakan walaupun ayam itu disembelih dengan cara yang sempurna.

“Saya tanya kawan saya mengenai hukum penyembelihan ayam. Dia kata hukumnya adalah wajib untuk sembelih mengikut hukum Islam kalau kita ayam itu tidak cukup disembelih mengikut hukum Islam maka ayam itu adalah bangkai dan najis.

“Apakah ayam itu halal kalau ayam itu disembelih mengikut hukum Islam proses sempurna tetapi ayam itu ayam curi jawapannya tegas haram.

“Saya nak tanya pandangan Menteri Agama apakah ini adalah satu tafsiran yang betul.

“Kalau mereka pantang digelar kerajaan pintu belakang maka mulai hari ini saya akan panggil mereka sebagai kerajaan ayam curi,” katanya ketika mengakhiri perbahasan beliau.

Bingkas bangun, Ahli Parlimen Arau, Datuk Seri Shahidan Kassim yang mendakwa kata-kata Lih Kang telah mengelirukan Dewan Rakyat.

“Tak boleh buat analogi begitu. Tak boleh dengar daripada orang balik Mesir.

“Dalam Islam ni kita kena tanya Mufti,” katanya.

Ia kemudiannya diredakan oleh Timbalan Speaker, Datuk Rashid Hasnon untuk sesi perbahasan yang lain.

Sesi perbahasan diteruskan dengan giliran Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo. – MalaysiaGazette

2 Komen

Comments are closed.