Kenderaan AAV yang selalu digunakan oleh askar marin semasa latihan. foto Agensi

CALIFORNIA – Tujuh tentera laut Amerika Syarikat (AS) dan seorang pelaut yang hilang sejak kemalangan semasa latihan di luar pantai California pada hari Khamis lalu dianggap sudah meninggal dunia.

Pengumuman itu dibuat apabila operasi mencari dan menyelamat selama 40 jam ditamatkan.

Anggota keselamatan tersebut menggunakan kenderaan serangan pelbagai guna darat dan laut (AAV) ketika ia tenggelam semasa latihan.

Lapan tentera laut yang lain diselamatkan selepas kemalangan itu tetapi seorang kemudian meninggal dunia.

Dua yang lain berada dalam keadaan kritikal.

“Dengan berat hati saya memutuskan untuk mengakhiri usaha mencari dan menyelamat,” kata Kolonel Christopher Bronzi, komandan Unit Ekspedisi Laut (MEU) ke-15.

Operasi mencari itu melibatkan helikopter dan kapal di kawasan seluas lebih dari 1,000 batu nautika persegi (3,439 km persegi), kata tentera laut dalam satu kenyataan.

AAV telah kembali ke kapal perang amfibi USS Somerset setelah beroperasi di Pulau San Clemente ketika ia mula bocor dan tenggelam, kata pegawai tentera pada hari Jumaat.

Tentera marin AS sering melakukan latihan serangan di kawasan pantai itu.

Kolonel Bronzi mengatakan usaha itu sekarang akan beralih kepada mencari mayat orang hilang.

MEU ke-15, yang berpusat di Camp Pendleton, dekat San Diego, mempunyai kira-kira 2,200 kakitangan dan melakukan operasi pantas, amfibia konvensional dan operasi maritim yang lain. – MalaysiaGazette