Putera Mahkota, Mohammed bin Salman. foto Agensi

COLUMBIA – Seorang bekas perisik Arab Saudi yang berada dalam buangan di Kanada mendakwa Putera Mahkota, Mohammed bin Salman menghantar pasukan untuk membunuhnya pada tahun 2018 tetapi usaha itu digagalkan oleh pihak berkuasa Kanada.

Dakwaan itu difailkan di mahkaman Amerika Syarikat (AS).

Saad al-Jabri adalah bekas kakitangan Putera Mohammed bin Nayef.

Mohammed  juga dikenali sebagai MbS – yang menggulingkan Nayef sebagai pewaris takhta dalam rampasan kuasa istana tahun 2017, sekaligus menjadikannya pemegang kuasa di Arab Saudi,  sekutu dekat AS.

Sumber yang mengetahui keadaan itu memberitahu Reuters awal tahun ini bahawa Jabri mempunyai akses ke atas dokumen yang mengandungi maklumat sensitif yang dikhuatiri oleh MbS.

Dalam tuntutan saman setebal 107 halaman dan 24 lagi tuntutan terhadap MbS di Mahkamah Persekutuan di Daerah Columbia, Jabri mengatakan putera mahkota itu “menghantar skuad pukul” ke Kanada pada Oktober 2018.

“(Satu) pasukan warga Arab Saudi melakukan perjalanan melintasi Lautan Atlantik dari Arab Saudi … dengan niat untuk membunuh Dr Saad,” kata tuntutan itu, yang meminta ganti rugi dalam jumlah yang akan ditentukan pada perbicaraan.

Setakat ini pejabat media Kerajaan Arab Saudi belum memberi sebarang maklum balas.

Skuad pukul itu terdiri dari anggota kumpulan yang hampir dengan MbS yang disebut Tiger Squad dan mereka membawa dua beg alat forensik dan termasuk seorang individu yang tahu bagaimana membersihkan tempat kejadian, menurut tuntutan itu.

Lelaki itu “cuba memasuki Kanada secara diam-diam, mengembara dengan visa pelancong” dan berpura-pura tidak mengenali satu sama lain.

Perisik sempadan yang mencurigakan menjumpai satu foto yang menunjukkan beberapa lelaki bersama, “mendedahkan pembohongan dan menggagalkan misi mereka,” katanya.

Kejadian yang didakwa itu berlaku kurang dari dua minggu setelah ejen Arab Saudi membunuh wartawan Jamal Khashoggi di konsulat kerajaan Istanbul.

MbS mendapat kritikan antarabangsa atas pembunuhan Khashoggi, yang mana sumber pemerintah AS mengatakan Badan Perisikan Pusat percaya MbS telah meluluskan dan mungkin telah memerintahkan pembunuhan wartawan tersebut.

Putera Mahkota telah berkali-kali menafikan meemerintahkan pembunuhan Khashoggi tetapi mengatakan dia akhirnya memikul “tanggungjawab penuh” sebagai pemimpin kerajaan.

Keluarga Jabri mengatakan MbS telah menahan dua daripada anak-anaknya yang dewasa dan adiknya untuk cuba memaksa dia kembali.

Jabri, yang menggambarkan dirinya sebagai sekutu lama perkhidmatan perisikan AS, mengatakan dia mengemukakan saman itu di AS kerana dakwaan komplot terhadapnya “melibatkan tingkah laku besar di Amerika Syarikat”.

Menteri Keselamatan Awam Kanada, Bill Blair mengatakan beliau tidak dapat memberikan komen mengenai tuduhan tersebut.

“Kami menyedari insiden yang mana pelaku asing telah berusaha memantau atau mengancam warga Kanada dan mereka yang tinggal di Kanada. Ini sama sekali tidak dapat diterima,” kata Blair dalam satu kenyataan yang dikirimkan kepada Reuters.

Hubungan Kanada dengan Arab Saudi menjadi buruk sejak Ogos 2018, ketika Ottawa mengkritik Riyadh mengenai hak asasi manusia.

Hubungan Kanada dengan Arab Saudi lemah sejak Ogos 2018 apabila Ottawa mengkritik Riyadh berhubung hak asasi manusia. – MalaysiaGazette