MELBOURNE – Harga minyak naik dalam dagangan hari ini disokong oleh keyakinan Arab Saudi terhadap permintaan Asia dan ikrar Iraq untuk melanjutkan pengurangan bekalan walaupun ketidakpastian pemulihan ekonomi Amerika Syarikat (AS) mengekangan kenaikan.

Niaga hadapan minyak mentah AS West Texas Intermediate (WTI) meningkat AS$0.50 atau 1.2%, kepada AS$ 41.72 setong pada 0301 GMT, sementara niaga hadapan LCOc1 minyak mentah Brent naik AS$0.40 atau 0.9%, pada AS$ 44.80 setong.

Penanda aras kedua-dua kontrak jatuh pada hari Jumaat, terjejas oleh kebimbangan permintaan, tetapi Brent masih mengakhiri minggu ini 2.5%, dengan WTI naik 2.4%.

“Ulasan dari Aramco menjadi pemacu,” kata Strategi Pasaran CMC Markets & Stockbroking, Michael McCarthy.

Ketua Eksekutif Saudi Aramco, Amin Nasser meramalkan permintaan minyak meningkat di Asia setelah ekonomi dibuka secara beransur-ansur setelah melaksanakan sekatan perjalanan akibat pandemik koronavirus.

Dari segi penawaran, Iraq mengatakan pada hari Jumaat bahawa ia akan mengurangkan pengeluaran minyaknya sebanyak 400,000 tong lagi setiap hari pada bulan Ogos dan September untuk mengimbangi pengeluarannya yang berlebihan dalam tiga bulan terakhir.

Langkah itu akan membantunya mematuhi pengurangan bekalan leh Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum dan sekutunya, yang disebut OPEC+.

Pemotongan yang lebih tinggi akan menjadikan jumlah pengeluaran Iraq kepada 1.25 juta tong sehari pada bulan ini dan seterusnya.

“Arab Saudi dan Iraq menjalin hubungan yang lebih baik dalam kesepakatan minyak untuk pematuhan prospek,” kata ahli strategi pasaran AxiCorp Stephen Innes. – MalaysiaGazette