Ahmad Maslan
Ahmad Maslan

KUALA LUMPUR – Kerajaan disaran agar menghargai penjawat awam kontrak dengan membenarkan mereka memohon pinjaman kenderaan dan perumahan.

Ahli Parlimen (Pontian-BN), Datuk Seri Ahmad Maslan yang membangkitkan perkara itu berkata, pekerja kontrak itu perlu dipermudahkan terhadap dua pinjaman tersebut setaraf dengan pekerja tetap kerajaan.

“Kakitangan kontrak ini selalu dianaktirikan. Mereka tidak diberi pinjaman perumahan, tidak diberi pinjaman kenderaan,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika membahaskan usul Rang Undang-Undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) 2020 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat, hari ini.

Perkara yang dibangkitkan Ahmad itu disokong Ahli Parlimen (Arau-BN), Datuk Seri Shahidan Kassim apabila mengharapkan agar kerajaan melakukan satu pertimbangan terhadap perkara tersebut.

“Seperti disebut Pontian tadi pekerja kontrak, kita pertimbangkan satu keistimewaan ini, dia tidak dapat pinjaman kenderaan dan perumahan. Pinjaman ini perlu dibenarkan, kita perlu buat perubahan baharu kepada kakitangan kontrak,” ujarnya.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Ekonomi), Datuk Seri Mustapa Mohamed ketika menggulung perbahasan tersebut memberitahu, pihaknya akan meneliti perkara itu dengan serius agar kemudahan kepada pekerja kontrak kerajaan itu dapat dilaksanakan. – MalaysiaGazette