Annuar Musa

KUALA LUMPUR – UMNO merupakan sebuah parti yang berasaskan akar umbi apatah lagi para pemimpinnya juga diangkat dan dipilih oleh ahli-ahlinya sendiri melalui proses perlembagaan parti.

Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Tan Sri Annuar Musa menegaskan, pemimpin parti Melayu itu sewajarnya memimpin parti itu sentiasa mendengar suara akar umbinya lebih-lebih lagi bagi menghadapi mana-mana pilihan raya.

“Istilah akar umbi sering digunakan..siapa sebenarnya akar umbi, bagaimana menyukat suara akar UMBI? UMNO parti akar umbi.

“Pimpinannya dipilih dari bawah. Mereka wajar memimpin dengan sentiasa dengar suara orang dipimpinnya.

“(Malah pemimpin UMNO) berani menjelaskan pendirian yang dibuatnya….jangan melalang,” katanya melalui ciapan di Twitter hari ini.

Kenyataan Annuar yang juga Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) dipercayai menyindir pemimpin UMNO Sabah, Datuk Abdul Rahman Dahlan yang menolak campur tangan pemimpin pusat dalam menghadapi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sabah.

Malah Abdul Rahman yang juga Ahli Majlis Tertinggi UMNO mengkritik pemilihan Datuk Seri Bung Moktar Radin sebagai pengarah pilihan raya Sabah akan datang.

Abdul Rahman turut menyuarakan kebimbangan strategi itu sambil menyifatkan langkah itu sebagai ‘bunuh diri’ dan tidak memberi keuntungan kepada UMNO.

“Ia langkah bunuh diri. Tiada parti di dunia ini akan meletakkan seorang yang ada kes mahkamah (dan) menghadiri kes-kes mahkamah menjadi pemimpin parti yang akan bertanding dalam pilihan raya,” katanya Abdul Rahman. – MalaysiaGazette