Mike Pompeo. foto Agensi

WASHINGTON – Setiausaha Negara Amerika Syarikat (AS), Mike Pompeo memberi amaran kepada Rusia dan China untuk tidak mengabaikan pelaksanaan semula semua sekatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) terhadap Iran.

Pompeo akan bertemu dengan Duta Besar PBB, Dian Triansyah Djani – presiden dewan untuk bulan Ogos – bagi mengemukakan aduan mengenai ketidakpatuhan Iran dengan perjanjian nuklear 2015, walaupun Washington menghentikan perjanjian pada tahun 2018.

Perjanjian nuklear antara Iran, Rusia, China, Jerman, Britain, Perancis dan Amerika Syarikat bertujuan untuk mencegah Teheran mengembangkan senjata nuklear sebagai balasan pelepasan sekatan.

Perjanjian itu termaktub dalam resolusi Majlis Keselamatan 2015.

Sebagai tindak balas terhadap apa yang disebut oleh AS sebagai kempen “tekanan maksimum” sekatan sepihak – usaha untuk membawa Iran berunding perjanjian baru selepas Teheran didakwa melanggar had utama perjanjian 2015, termasuk stok uranium yang diperkaya.

Para diplomat mengatakan proses sekatan itu akan menjadi tidak kemas kerana Rusia, China dan negara-negara lain mempersoalkan kesahihan langkah AS. memandangkan Washington sendiri tidak lagi mematuhi perjanjian tersebut.

Berhubung persoalan tentang langkah tersebut, para diplomat mengatakan Rusia, China dan negara-negara lain cenderung mengabaikannya dan tidak mengenakan sekatan ke atas Iran.

Ketika ditanya apakah AS akan mensasarkan Rusia dan China dengan sekatan jika mereka menolak untuk melaksanakan tindakan PBB terhadap Iran, Pompeo mengatakan kepada Fox News: “sudah tentu.”

“Kami telah melakukan itu, yang mana kami melihat mana-mana negara yang melanggar … sekatan Amerika sekarang, kami telah membuat setiap negara bertanggung jawab untuk itu. Kami juga akan melakukan perkara yang sama dengan sekatan Majlis Keselamatan PBB yang lebih luas, “katanya.

Amerika Syarikat telah mengancam untuk menggunakan peruntukan sekatan dalam perjanjian nuklear setelah kehilangan tawaran di Majlis Keselamatan pada hari Jumaat untuk melanjutkan sekatan senjata di Teheran, yang akan berakhir pada bulan Oktober. – MalaysiaGazette