DAPSY Kuching bertindak menambah tulisan Cina pada papan tanda jalan dan mendakwa majlis bandaraya tertinggal tulisan tersebut.

KUALA LUMPUR – Pemuda DAP bertindak biadab apabila mencetuskan provokasi dengan menambah tulisan Cina pada papan tanda di tiga jalan utama di Sarawak iaitu Jalan Main Bazaar, Jalan Wayang Street dan Jalan Greenhill

Ketua Penerangan ANGKASA, Aysraf Badhrul tidak menolak perbuatan tersebut disebabkan masih ramai lagi golongan Cina cauvanis  gagal memahami Bahasa Kebangsaan walaupun sudah lebih setengah abad negara mencapai kemerdekaan.

Sedangkan, sebagai warganegara, mereka sepatutnya faham bahasa Kebangsaan

Lagipun, mereka bukan berada di negara China.

Aysraf juga menyifatkan tindakan Pemuda DAP itu sebai barah yang merosakkan perpaduan negara apabila mereka tidak mahu berasimilasi dengan penduduk tempatan untuk terus mewujudkan penyatuan nasional yang lebih utuh demi kestabilan negara.

”Rakyat masih ingat, beberapa bulan yang lepas DAP juga bangun untuk membantah papan tanda tulisan jawi di Pahang. Mereka mencabar arahan Majlis Raja-Raja yang mahu jawi disuburkan kembali. Walaupun jawi adalah identiti teras negara, mereka tetap berdegil mahu mencabarnya.

 

”Selang beberapa minggu kemudian, mereka menaikkan papan tanda tulisan cina pula di Pulau Pinang sebagai reaksi balas terhadap tindakan kerajaan Pahang,” katanya.

Oleh itu, Kerajaan Sarawak digesa segera mengambil tindakan dan menurunkan semula tulisan Cina ini segera kerana teras negara ini perlu dihormati.

”Jangan melepasi garisan merah yang boleh mencetuskan perpaduan nasional yang sedang dibina,” ujarnya.- MalaysiaGazette

6 Komen

  1. Puak2 dap mcn ni, sptutnya halau je blik ke ngra asal merka je..lg bgus..bgsa tak sedar diri mcn ni tak patut brpa di ngra mlysia..

  2. Kerajaan negeri Sarawak perlu segera membawa isu ini kemahkamah kerana perbuatan vandalism.

    Kes ini dilihat amat kuat untuk hakim2 menjatuhkan hukuman!

    Bertindak lah segera!

  3. Aku kalau ada produk2 tulisan cina memang aku tak beli atau mungkin pilihan terakhir.

    Jom boikot produk2 dan kedai2 DAP, MCA & Gerakan!

    Ayuh istiqamah!

  4. DAP are hypocrites…
    Telling everyone to respect the Constitution but they are all violators and do not respect the Constitution.
    Do away with DAPs double face antics…. Time to enforce the Constitution and make those violators understand or go for option 2.

Comments are closed.