KUALA LUMPUR – MyHSR Corporation Sdn Bhd mengeluarkan dua tender untuk mendapatkan khidmat perunding bagi membantu penyerahan peraturan kepada pihak berkuasa.

Dua tender yang dilancarkan hari ini adalah untuk pelantikan Perunding Tanah Seksyen 4 (S4) dan Perunding Penilaian Impak Alam Sekitar, Sosial dan Warisan untuk projek keretapi laju Kuala Lumpur-Singapura (HSR KL-SG).

Hasil dari kedua-dua kumpulan perunding ini akan menjadi sebahagian daripada proses pengawalseliaan seperti yang ditetapkan oleh Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 (Akta 715).

Pelan Pengambilan Tanah S4 (Akta 486) dan Rancangan Pengambilan Tanah serta Penilaian Kesan Alam Sekitar akan dipaparkan kepada orang ramai semasa proses Pemeriksaan Awam Skim Keretapi yang dirancang untuk awal tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutif MyHSR Corp, Datuk Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata, pihaknya menggalakkan syarikat tempatan dengan pengalaman yang relevan untuk menyertai tender ini bagi memberikan kepakaran dan membantu dalam aktiviti pengambilan tanah, persekitaran, sosial, dan aktiviti penilaian kesan warisan.

Aktiviti-aktiviti tersebut merupakan komponen pendahuluan yang kritikal untuk projek ini dan mempunyai kesan yang signifikan terhadap keseluruhan pelaksanaan projek HSR KL-SG.

Menurutnya, pewartaan S4 koridor selebar 500 meter itu akan memudahkan kerja-kerja tambahan untuk proyek tersebut, seperti penyelidikan tanah dan pemetaan utiliti, yang akan memungkinkan penyempurnaan penyelarasan HSR lebih lanjut sebelum pelaksanaan pengambilan tanah.

Dalam pada itu, katanya, penilaian kesan persekitaran, sosial dan warisan yang dirancang akan mengenal pasti potensi reseptor sensitif di sepanjang koridor projek dan langkah-langkah mitigasi yang akan dicadangkan untuk meminimumkan kesan persekitaran, sosial dan warisan. – MalaysiaGazette