Kemudahan nuklear Iran yang terletak di Natanz. foto Agensi

TEHRAN – Iran telah mula membangunkan dewan pengeluaran ‘di tengah-tengah gunung’ berhampiran lokasi nuklear Natanz untuk membina sentrifugal canggih, kata ketua nuklear Iran.

Ia bagi menggantikan dewan di kemudahan itu yang terbakar pada bulan Julai lalu.

Iran sebelum ini mendakwa kebakaran itu disabotaj dan menyebabkan kerosakan besar yang menyebabkan pengembangan sentrifugal pengayaan uranium lebih maju akan terlewat.

“Kerana sabotaj, kami memutuskan untuk membangun sebuah dewan yang lebih moden, lebih besar dan lebih komprehensif di semua dimensi di tengah-tengah gunung berhampiran Natanz. Sudah tentu, kerja telah dimulakan,” kata Ali Akbar Salehi, menurut TV negeri.

Natanz adalah pusat program pengayaan Iran, yang menurut Teheran adalah untuk tujuan damai.

Agensi perisik Barat dan pengawas nuklear Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) percaya Iran mempunyai program senjata nuklear terselaras dan tersembunyi yang dihentikan pada tahun 2003.

Namun Teheran menafikannya.

Laman pengayaan uranium Natanz, yang sebahagian besar berada di bawah tanah, adalah salah satu daripada beberapa kemudahan Iran yang dipantau oleh pemeriksa Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA), menurut pengawas nuklear PBB.

Konfrontasi antara musuh utama Teheran dan Washington bertambah buruk sejak 2018, ketika Presiden Donald Trump menarik diri perjanjian nuklear Iran 2015 dengan kekuatan besar dan mengenakan sekatan yang telah melumpuhkan ekonomi Iran.

Di bawah perjanjian itu, Iran bersetuju untuk mengekang program nuklearnya sebagai pertukaran untuk penghapusan kebanyakan sekatan antarabangsa.

Sebagai reaksi terhadap sekatan Amerika Syarikat, Teheran secara beransur-ansur tidak mematuhi perjanjian nuklear tersebut. – MalaysiaGazette