WASHINGTON – Amerika Syarikat (AS) telah membatalkan visa lebih daripada 1,000 warganegara China di bawah pengisytiharan presiden pada 29 Mei untuk menangguhkan kemasukan pelajar dan penyelidik dari China yang dianggap sebagai risiko keselamatan, kata jurucakap Jabatan Negara.

Pemangku Ketua Jabatan Keselamatan Dalam Negeri A., Chad Wolf, sebelumnya mengatakan Washington menyekat visa “untuk pelajar siswazah dan penyelidik China tertentu yang mempunyai hubungan dengan strategi gabungan ketenteraan China untuk mencegah mereka mencuri dan menggunakan penyelidikan sensitif.”

Dalam ucapannya, Wolf mengulangi tuduhan AS mengenai amalan perniagaan dan pengintipan industri yang tidak adil oleh China, termasuk percubaan untuk mencuri penyelidikan koronavirus dan menuduh negara itu menyalahgunakan visa pelajar untuk mengeksploitasi akademik AS.

Wolf mengatakan AS juga “mencegah barang yang dihasilkan daripada buruh hamba memasuki pasar kita, menuntut agar China menghormati martabat yang ada pada setiap manusia,” sebuah rujukan yang jelas terhadap penganiayaan umat Islam di wilayah Xinjiang China.

Jurucakap Jabatan Negara mengatakan tindakan membatalkan visa itu diambil berdasarkan proklamasi yang diumumkan Presiden Donald Trump pada 29 Mei lalu sebagai sebahagian daripada tindak balas AS terhadap pengekangan China terhadap demokrasi di Hong Kong.

“Pada 8 September 2020, jabatan ini telah menarik balik lebihd daripada 1,000 visa warga China yang didapati menjalani Proklamasi Presiden 10043 dan oleh itu tidak memenuhi syarat untuk visa,” katanya.

Beliau memaklumkan “pelajar siswazah dan sarjana penyelidikan yang bukan berisiko tinggi” mewakili “sekumpulan kecil” penduduk China untuk belajar dan menyelidik di AS, mereka ini dibenarkan datang.

Pada bulan Jun lalu, China memberitahu, akan menentang sebarang tindakan AS yang menyekat para pelajarnya Cina untuk belajar di AS dan mendesak Washington untuk melakukan lebih banyak perkara yang boleh meningkatkan pertukaran dan persefahaman bersama.

Kira-kira 360,000 warga China belajar di AS, membawa pendapatan yang besar kepada kolej-kolej As, walaupun pandemik Covid-19 telah mengganggu kepulangan mereka ke kampus pada semester musim gugur ini. – MalaysiaGazette