Kapal-kapal yang melalui perairan singapura. foto Reuters

WASHINGTON – Kes lanun dan jenayah lain di perairan Asia terus melonjak dalam tujuh bulan pertama tahun ini walaupun dunia berdepan dengan pandemik koronavirus.

Kejadian itu banyak dilakukan oleh kumpulan pemberontak yang berpangkalan di Filipina yang dikaitkan dengan IS, menurut laporan.

Paling teruk berlaku di Laut Sulu dan kawasan pesisir di selatan Filipina, kata laporan Babel Street, sebuah syarikat analisis data sumber terbuka yang berpusat di Virginia.

Penulis, McDaniel Wicker, seorang bekas pegawai perisik Tentera Udara Amerika Syarikat dan Naib Presiden Babel Street, mendakwa peningkatan jenayah di kawasan itu membawa implikasi keselamatan yang ketara.

Laut Sulu, katanya, adalah jalan pelayaran utama dan mengawal jenayah di sana memerlukan pergeseran pasukan keamanan wilayah dari daerah lain, yang mana mereka juga diperlukan.

Terdapat juga ancaman keganasan Islam global yang sangat serius,” lanjut Wicker, merujuk kepada Kumpulan Abu Sayyaf, yang berpusat di selatan Filipina dan mempunyai hubungan dengan IS.

Terdapat sekurang-kurangnya 50 insiden kes lanun, rompakan bersenjata dan penculikan demi keuntungan di perairan Asia selama tujuh bulan pertama tahun 2020, sebahagian besar berlaku di Laut Sulu dan Selat Melaka, jalur pelayaran paling sibuk di dunia, kata Wicker. .

Jumlah itu berlipat kali ganda daripada insiden yang dicatatkan untuk tempoh yang sama tahun lalu dan mewakili tahap tertinggi sejak 2016, menurut laporan itu, dengan mengutip data dari gabungan anti-lanun serantau.

Kumpulan Abu Sayyaf bertanggung jawab atas banyak serangan tahun ini, katanya.

Peningkatan aktiviti maritim kumpulan ini telah sejajar dengan peningkatan serangan di selatan Filipina. – MalaysiaGazette