Mullah Abdul Ghani Baradar, pemimpin delegasi Taliban dan Zalmay Khalilzad, utusan AS untuk perdamaian di Afghanistan, berjabat tangan setelah menandatangani perjanjian pada upacara antara anggota Taliban Afghanistan dan AS di Doha, Qatar 29 Februari 2020. REUTERS / Ibraheem al Omari

DOHA – Rundingan damai pertama antara pemerintah Afghanistan dan Taliban dimulakan di Qatar pada hari ini, setelah beberapa bulan tertangguh.

Rundingan itu akan dimulakan setelah perjanjian keselamatan Amerika Syarikat (AS) -Taliban pada bulan Februari lalu.

Tetapi perselisihan mengenai pertukaran tahanan yang kontroversi menyebabkan rundingan pada tahap seterusnya terhenti pada tahap berikutnya, begitu juga dengan keganasan di Afghanistan, yang mana peperangan yang berlaku selama empat dekad menyebabkan kebuntuan.

Rombongan Afghanistan terkemuka meninggalkan Kabul ke Doha pada hari Jumaat – 11 September, hari yang mana menyaksikan serangan ke atas AS pada 19 tahun.

Serangan itu juga menyebabkan berakhirnya pemerintahan Taliban.

Ketua perwakilan, Abdullah Abdullah memaklumkan mereka mencari “keamanan yang adil dan bermaruah”.

Pada hari Khamis Taliban mengesahkan mereka akan hadir, setelah sekumpulan enam tahanan dibebaskan.

Ini adalah perbincangan langsung pertama antara Taliban dan wakil pemerintah Afghanistan.

Taliban sehingga hari ini kini enggan bertemu dengan kerajaan yang didakwanya sebagai pemerintahan yang tidak berkuasa dan boneka AS.

Kedua-dua pihak mensasarkan untuk mencari perdamaian politik dan mengakhiri keganasan selama puluhan tahun, yang dimulai dengan pencerobohan Soviet 1979.

Rundingan itu hendak dimulakan pada bulan Mac tetapi berulang kali ditunda akibat perselisihan mengenai pertukaran tahanan yang disepakati dalam perjanjian AS-Taliban Februari serta keganasan di negara itu. – MalaysiaGazette