Suhakam

KUALA LUMPUR – Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) menyeru kepada penubuhan segera Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) untuk meneliti dakwaan salah laku kehakiman yang terkandung di dalam afidavit yang difailkan oleh Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Hamid Sultan Abu Backer pada tahun 2019.

Badan kehakiman adalah teras kepada negara demokratik dan kebebasan serta integriti badan tersebut amat penting bagi memastikan kepercayaan dan keyakinan masyarakat terhadap pengadilan yang adil dan tidak berat sebelah untuk semua di negara ini.

Dakwaan yang dibuat dalam afidavit tersebut, jika terbukti benar adalah pelanggaran yang serius terhadap hak asasi manusia dan kebebasan yang dijamin dalam Perlembagaan Persekutuan, khususnya kesamarataan di sisi undang-undang dan perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang untuk semua, kata Suhakam.

Pada Februari 2019, kerajaan mengumumkan RCI akan ditubuhkan untuk meneliti dakwaan yang dibuat dalam afidavit tersebut.

Sehingga kini, tiada sebarang perkembangan lanjut mengenai penubuhan RCI atau penyiasatan ke atas dakwaan yang dibuat dalam afidavit tersebut.

Dalam hal ini, Suhakam berharap agar RCI dapat ditubuhkan segera tanpa dilengahkan lagi bagi mengembalikan kepercayaan dan keyakinan masyarakat terhadap sistem pengadilan negara dan bagi melindungi kebebasan badan kehakiman. – MalaysiaGazette