Gambar hiasan

TOKYO – Harga minyak turun lebih rendah hari ini kerana prospek permintaan bahan bakar global yang suram.

Minyak mentah Brent LCOc1 turun AS$0.03 atau 0.1% kepada AS$ 39.58 setong pada 0102 GMT, membalikkan kenaikan sebelumnya.

Niaga hadapan minyak mentah West Texas Intermediate (WTI) turun AS$0.02 atau 0.1% kepada AS$ 37.24 setong.

Kedua-dua kontrak berakhir lebih rendah berbanding hari sebelumnya.

Pengeluar dan pedagang utama industri minyak meramalkan masa depan yang suram untuk permintaan bahan bakar itu di seluruh dunia, akibat serangan pandemik koronavirus yang berterusan terhadap ekonomi global, dengan OPEC menurunkan ramalan permintaan minyaknya pada hari Isnin.

Selain itu, kebimbangan berlaku pada kenaikan bekalan api global setelah komander Libya, Khalifa Haftar menyataka komitmen untuk menghentikan sekatan kemudahan minyak selama sebulan turut membebani sentimen.

“Namun, beberapa pelabur memperoleh keuntungan dalam posisi pendek yang menguntungkan menjelang mesyuarat OPEC +,” kata Hiroyuki Kikukawa, Pengurus Besar Penyelidikan Nissan Securities.

OPEC+ adalah nama yang diberikan kepada OPEC dan sekutu-sekutunya.

”Pengukuhan pasaran saham Amerika Syarikat juga memberikan sokongan kerana hubung kait antara pasaran saham dan minyak akhir-akhir ini tinggi,” katanya.

Para pelabur meninjau Jawatankuasa Pemantauan Menteri Bersama (JMMC) oleh OPEC + pada hari Khamis untuk membincangkan pematuhan dengan penurunan pengeluaran yang mendalam, walaupun penganalisis tidak menjangkakan pengurangan selanjutnya akan dilakukan walaupun harga Brent jatuh di bawah AS$40 setong dalam beberapa hari kebelakangan ini. – MalaysiaGazette